بهترین بازگشت‌های تاریخ تیم ملی ؛ به یاد پیروزی پُرشکوه برابر کره‌جنوبی

پیروزی برابر قطر یکی از بهترین بُردهای تاریخ تیم ملی پس از دریافت گل اول بازی بود .

دیدار حساس ایران با قطر در چارچوب مرحله ی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۶ با یک شوک بزرگ برای تیم ملی آغازشد و ایران خیلی زود گل خورد . دریافت گل اول بازی می‌تواند تبعات منفی زیادی برای یک تیم به بار داشته باشد ولی ایران نه‌تنها توانست گل خورده را جبران کند بلکه به یک پیروزی قاطع دست یافت . به همین بهانه بهترین پیروزی‌های ایران در دیدارهای رسمی در شرایطی که گل اول بازی را دریافت کرده باشد ، مرور شده است .

آغاز درخشش نسل طلایی

در تیم جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۶ تعدادی از ستارگان استثنایی فوتبال ایران نظیر علی دایی ، خداداد عزیزی ،‌ کریم باقری و … حضورداشتند . این تیم پس از شروع نامطمئن مسابقات ، به مرحله ی حذفی راه یافت و در این دور باید مقابل تیم ملی قدرتمند کره‌جنوبی قرارمی‌گرفت . ایران در بازی نمایشی داشت و نتیجه‌یی گرفت که در باورها نمی‌گنجید و این بُرد استثنایی مقدمه‌یی شد بر درخشش این نسل طلایی .

تیم ملی کره در همان دقایق ابتدایی موفق به گلزنی برابر ایران شد تا بیم شکست سخت تیم ملی برود ولی ایران روی کرنر ارسالی مهرداد میناوند با ضربه ی سر کریم باقری که از شوت هم محکم‌تر بود ، بازی را به تساوی کشاند . تنها ۳ دقیقه از گل ایران گذشته بود که کره‌جنوبی برای دومین‌بار دروازه ی تیم ملی را بازکرد تا ایران بازنده به رختکن برود .

در نیمه دوم تیم ملی یکی از طوفانی‌ترین نمایش‌های تاریخ خود را ارایه داد . ابتدا خداداد عزیزی بازی را به تساوی کشاند و پس از آن نوبت علی دایی بود تا یکی از بهترین نمایش‌های دوران را بازیگری‌اش را ارایه دهد و ۴ بار دروازه کره را بازکرد و تیم ملی با نتیجه ی 6 بر 2 به پیروزی رسید .

اردن ، مانعی صعب‌العبور برای تیم ملی

تیم ملی اردن در اوایل هزاره ی سوم تبدیل به حریفی دست‌وپا گیر برای تیم ملی شده بود و یک‌بار در سال ۲۰۰۲ ، در یک بازی دوستانه و یک مرتبه هم در سال ۲۰۰۴ در انتخابی جام جهانی ، تیم ملی ایران از این تیم شکست خورد که این باخت می‌توانست به قیمت عدم صعود ایران به جام جهانی تمام شود .

تیم ملی در مسابقات انتخابی جام‌ ملت‌های آسیا ۲۰۰۴ هم با اردن همگروه بود و در شرایطی که میهمان این تیم بود ، در دقیقه ی ۳ گل خورد . ایران در آخرین دقیقه ی نیمه ی اول با گل علی دایی بازی را به تساوی کشاند . در نیمه ی دوم هم علیرضا نیکبخت‌واحدی ، ایمان مبعلی و علی دایی هر کدام یک گل برای ایران به‌ثمر رساندند تا پیروزی پُرگلی برای تیم ملی به‌ثبت برسد .

اولین مدال آسیایی

تیم ملی اولین افتخار بین‌المللی خود را با کسب مدال نقره در بازی‌های آسیایی ۱۹۶۶ بانکوک به‌دست آورد . تیم ملی در روز آخر مرحله ی گروهی باید به مصاف تیم ملی هند می‌رفت و با پیروزی موفق به صعود به مرحله ی بعد می‌شد . دروازه ی تیم ملی در دقیقه ی ۱۲ توسط جارنیل سینگ بازشد تا شرایط تیم ملی اضطراری شود ولی در ادامه ی بازی ایران ۴ بار (۲ بار توسط فریبرز اسماعیلی و یک‌بار توسط علی جباری و جلال طالبی) به گل رسید و برنده از زمین خارج شد .

نوشته‌های تازه

مهر 1403
ش ی د س چ پ ج
 10111213
14151617181920
21222324252627
28293001020304
0506070809  

بایگانی‌ها