فرصت تاریخی برای سپاهان ، ملوان و تراکتور پس از حذف استقلال و پرسپولیس

با حذف دو تیم بزرگ تهرانی حالا فرصت برای بهبود رکورد سه تیم شهرستانی در تاریخ جام حذفی است .

جام حذفی از سال ۱۳۵۴ آغاز شد و در حال حاضر سی و هفتمین فصل برگزاری این تورنمنت به مرحله ی یک چهارم نهایی رسیده است . آخر هفته ی قبل ۸ بازی جام حذفی در مرحله ی یک هشتم برگزار و تیم‌های مس رفسنجان ، هوادار ، گل گهر ، ملوان ، سپاهان ، آلومینیوم و تراکتور به عنوان نمایندگان لیگ برتر در کنار چادرملوی اردکان به عنوان تنها نماینده ی لیگ آزادگان ، به جمع هشت تیم برتر و مرحله ی یک چهارم نهایی رسیدند .

جام حذفی در سال‌های اخیر با ورود تیم‌های لیگ برتری از مرحله ی یک شانزدهم حساس و داغ می‌شد و این فصل در همان قدم اول استقلال با شکست مقابل مس رفسنجان از گردونه ی رقابت‌ها کناررفت . در مرحله ی یک هشتم نیز پرسپولیس به سرنوشت رقیب دیرینه دُچارشد و در اراک به آلومینیوم باخت .

در تاریخ جام حذفی پرسپولیس و استقلال هر کدام با هفت قهرمانی پُرافتخارترین تیم‌ها و رکورددار قهرمانی هستند . جام حذفی نایب قهرمان ندارد و تمام تیم‌ها حذف می‌شوند تا یک تیم قهرمان شود ، تفاوتی بین تیمی که همان بازی اول را باخته با تیمی که فینال را واگذار می‌کند وجود ندارد !

به این ترتیب نمی‌توان بر اساس تعداد حضور یک تیم در فینال عنوان پرافتخارترین را به آن تیم اطلاق کرد ، استقلال و پرسپولیس هر دو به طور مشترک پُرافتخارترین تیم‌های جام بودند و حالا که حذف شده‌اند ، این فرصت به سایر تیم‌ها می‌رسد تا به کارنامه ی خود جامی را اضافه کنند .

در بین هشت تیمی که شانس کسب عنوان قهرمانی در این فصل را دارند ، سه تیم قبلاً فاتح این جام شده‌اند . سپاهان بعد از استقلال و پرسپولیس با ۴ عنوان قهرمانی رکورددار است . ملوان تا سال‌ها با سه عنوان قهرمانی بهترین رکورد را در جام حذفی داشت که بعدها در دهه ی ۷۰ و ۸۰ این جایگاه را به دو بزرگ تهرانی واگذارکرد . تراکتور هم در دهه ی ۹۰ دوبار فاتح این جام شده است . این سه تیم پُرطرفدار و قدیمی فوتبال ایران در غیاب استقلال و پرسپولیس ، صاحب بهترین فرصت برای بهبود رکورد خود و البته رسیدن از مسیر کوتاه‌تر به آسیا هستند .

تنها ۳ بازی دیگر می تواند سپاهان را به پنجمین جام ، ملوان را به چهارمین و تراکتور را به سومین قهرمانی جام حذفی برساند و یا یکی از ۵ تیم آلومینیوم ، مس رفسنجان ، چادرملوی اردکان ، هوادار تهران و یا گل گهر سیرجان را به جمع جامداران فوتبال ایران اضافه کند .

نوشته‌های تازه

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

بایگانی‌ها