کارنامه‌ ی قلعه‌نویی در تیم ملی ؛ از برد ۸ گله در تهران تا حذف تلخ در کوالالامپور

امیر قلعه‌نویی در مقطع اول حضورش روی نیمکت تیم ملی ۱۷ بازی یوزها را هدایت کرد و نتایج جالب توجهی را گرفت .

امیر قلعه‌نویی برای دومین بار و پس از حدود ۱۶ سال بار دیگر به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران انتخاب شد . جالب است که بازهم مانند دوره‌ی قبلی ، او پس از جام جهانی و در فاصله‌ی چند ماه تا جام ملت‌ها قراراست سکاندار یوزهای ایرانی باشد .

ژنرال در ۵۹ سالگی و در شرایطی شانس نشستن روی نیمکت ایران را پیدا کرده که در مقطع قبلی حضورش ۱۷ بار در دیدارهای رسمی و دوستانه تیم ملی را هدایت کرد که ماحصل آن ۱۰ برد ، پنج تساوی و ۲ شکست بود .

قلعه‌نویی کارش را به صورت رسمی در تاریخ ۱۷ مرداد ۱۳۸۵ و در دیدار دوستانه برابر امارات آغازکرد . جایی که ایران با تنها گل رضا عنایتی در ورزشگاه آزادی به برتری رسید .

هشت روز بعد بازی‌های مقدماتی جام ملت‌های ۲۰۰۷ پیگیری شد . تساوی یک بر یک برابر سوریه در تهران حاصل شد . چند روز بعد ایران با گل وحید هاشمیان در سئول مقابل کره‌ی جنوبی به تساوی یک بر یک دست یافت .

۱۵ شهریور ۱۳۸۵ اولین پیروزی رسمی قلعه‌نویی را مشاهده کردیم . ایران با ۲ گل محمد نصرتی و جواد نکونام از سد میزبان خود سوریه گذشت تا به اولین برد در مقدماتی برسد . سپس نوبت به مسابقات جام ال‌جی و تورنمنت سه‌جانبه ی اردن رسید . ما با ۲ گل عراق را بردیم و در جدال با میزبان به تساوی بدون گل قناعت کردیم .

۲ پیروزی ۲ بر صفر در راه بود . ابتدا در تایپه مقابل چین تایپه و سپس برابر کره‌ی جنوبی در ورزشگاه ازادی . علی کریمی ، رضا عنایتی و حسین بادامکی گلزنان ایران در این ۲ مسابقه بودند .

ایران خود را مهیای حضور در جام ملت‌های ۲۰۰۷ می‌کرد و چهار دیدار دوستانه در زمستان و بهار ترتیب داده شد . در ابوظبی با ۲ گل رسول خطیبی و ابراهیم صادقی از سد امارات گذشتیم . در تهران برابر بلاروس به تساوی ۲ بر ۲ رسیدیم . با تک گل علیرضا واحدی نیکبخت ، قطر را در دوحه شکست دادیم و سرانجام اولین باخت قلعه‌نویی از راه رسید . شکست سنگین چهار بر صفر در سن‌لوییس مقابل مکزیک .

در تاریخ ۱۲ تیرماه سال ۱۳۸۶ ملی‌پوشان با ثبت پیروزی پرگل هشت بر یک برابر جاماییکا در تهران روانه‌ی جام ملت‌ها شدند . در بازی نخست پس از گل به خودی رحمان رضایی روی اشتباه حسن رودباریان ، شاهد کامبک ملی‌پوشان با گل‌های سیدجلال حسینی و جواد کاظمیان بودیم .

در بازی دوم مقابل چین تن به تساوی ۲ بر ۲ دادیم . خیلی زود ۲ گل خوردیم اما فریدون زندی و جواد نکونام ما را از شکست نجات دادند . پیروزی ۲ بر صفر مقابل مالزی میزبان با گل‌های آندو و نکونام میسر شد تا به عنوان سرگروه به یک‌چهارم نهایی راه پیدا کنیم .

۳۱ تیرماه ۱۳۸۶ و این بار خلاف سه سال قبل که کره را در یک‌چهارم شکست داده بودیم ؛ پس از تساوی بدون گل در ۱۲۰ دقیقه ، در ضربات پنالتی با نتیجه‌ی چهار بر ۲ شکست خوردیم تا صعود به نیمه‌نهایی محقق نشود . این آخرین حضور امیر قلعه‌نویی روی نیمکت ایران در برهه‌ی نخست بود .

او حالا بار دیگر باید سکاندار ایران باشد و باید دید می‌تواند پس از ۴۷ سال ایران را به قهرمانی در جام ملت‌های آسیا برساند یا خیر .

نوشته‌های تازه

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

بایگانی‌ها