چرا ایران حذف شد ؟ / نگرانی‌ها درست بودند

نگرانی‌ها درباره ی عملکرد تدافعی تیم ملی ایران که قبل از جام جهانی مطرح شده بود ، درست از آب درآمد !

قبل از حضور ایران در جام جهانی ۲۰۲۲ ، کارشناسان نگرانی‌ بسیاری از بابت وضعیت خط دفاعی تیم ملی داشتند و برخلاف امیدهای بسیار به قدرت خط حمله ی این تیم ، خوش‌بینی اندکی به وضعیت دفاعی تیم ملی وجود داشت .

با شروع جام جهانی و با ورود شش توپ به دروازه ی ایران مقابل انگلیس ، مشخص شد که تاحدودی این نگرانی‌ها بیخود نبود . هر چند اتفاقات بازی نخست از جمله مصدومیت بیرانوند ، ترکیب عجیب تیم ملی و حواشی روی سکوها نیز از عوامل موثر در شکست سنگین ایران به شمار می‌رود اما این تعداد گل خورده ، ایران را در بین بدترین تیم‌های دور گروهی از حیث گل خورده قرارداد .

در حالی که اکنون مسابقات جام جهانی به حساس‌ترین روزهای خود رسیده و فقط چهار تیم در رقابت‌ها باقی مانده‌اند ، بررسی‌های روی نتایج تیم‌های حذف شده در دور گروهی نشان می‌دهد ، ایران در فاز هجومی جزو برترین تیم‌ها بوده اما در فاز تدافعی نتوانسته عملکرد خوبی به جای بگذارد و در نهایت به همین دلیل هم در مسابقات کناررفت .

دوندگی بسیار در بازی‌ها که ایران را در جمع سه تیم برتر مسابقات قرار داده بود ، نتوانست با مالکیت توپ بالا برای تیم ملی همراه شود و در نهایت تیم کی‌روش در بازی با آمریکا و انگلیس دچار مشکلاتی شد .

در این گزارش نگاهی به وضعیت فنی تیم ملی از حیث آمار و ارقام ارایه شده توسط فیفا داشتیم و به بررسی نقاط قوت و ضعف تیم ملی می‌پردازیم . ( آمارها صرفاً مربوط به تیم‌هایی است که در دور گروهی حذف شدند . )

چرا ایران حذف شد؟/ نگرانی‌ها درست بودند

* پیش بینی‌ها درست از آب درآمد

بر اساس اطلاعات ارایه شده در سایت فیفا ، تیم‌ملی ایران در فاز هجومی از برترین تیم‌های حذف شده در مرحله ی گروهی بود و توانست رتبه ی چهارم را در اختیار داشته باشد . در عین حال ایران از بدترین تیم‌های تدافعی مسابقات به شمار می‌رود که رتبه ی سوم بیشترین گل‌های خورده در مسابقات را دارد ؛ اتفاقی که قبل از جام جهانی پیش بینی شده بود و کارشناسان بسیاری بر قدرت هجومی ایران و ضعف تدافعی این تیم تاکید داشتند .

از دیگر شاخصه‌هایی که بر قدرت تهاجمی ایران صحه می‌گذارد ، اقدام‌ ایرانی ها برای گلزنی است که این تیم را در رتبه ی سوم برترین تیم‌های حذف شده در دور گروهی قرار می‌دهد . ایران اقدام بیشتری نسبت به تیم‌هایی مانند اروگوئه و بلژیک برای گلزنی داشته است .

*  خط هافبک ایران مختل شد

خط هافبک ایران به عنوان پل ارتباطی بین خط دفاع و حمله ، عملکرد چندان خوبی در مالکیت توپ نداشت به طوری که تیم ملی ایران در میان ۳۲ تیم حاضر در جام جهانی ، کم ترین پاس را رد و بدل کرده بود که کم تر از جام جهانی گذشته بود . ایران فقط ۹۸۸ پاس در مرحله ی گروهی ثبت کرد و حتی به ۱۰۰۰ پاس هم نرسید . سایر تیم‌ها بیشتر از ۱۰۰۰ پاس را ارسال کرده بودند .

با توجه به این که تیم‌ملی مالکیت اندکی روی توپ داشت ، مجبور به دوندگی بسیار شد و در نهایت ، بهترین تیم حذف شده در این دور از مسابقات از حیث دوندگی نام گرفت .

*  حسرت برای بلژیک و اروگوئه

بلژیک ، اروگوئه و تونس از سزاوارترین تیم‌های حذف شده در دور گروهی بودند . این سه تیم در دو بازی هیچ گلی دریافت نکردند و با کم ترین اختلاف از صعود به دور بعد بازماندند . ایران از این حیث با یک کلین شیت از تیم‌های متوسط حذف شده در دور گروهی بود .

نوشته‌های تازه

اسفند 1403
ش ی د س چ پ ج
 11
12131415161718
19202122232425
26272829010203
04050607080910
11  

بایگانی‌ها