صالح نیا : توصیه ی دوستانه ی من با توجه به تجربه ام ؛ مدیریت زمان است

من معتقدم فردی که بر نیمکت ملوان به عنوان مربی می نشیند ، باید حمایت شود ، در غیر این صورت تمرکز ، که لازمه ی اول هر کاری است ، ممکن است از بین برود .

اختصاصی سپید نیوز – دو دقیقه زودتر از موعد مقرر در محل قرار حاضر شده بود ، قبل از من ، منظم ؛ همان طور که شاگردان پرشمارش همواره نقل می کنند . موهای سپید ، اگرچه نشان از سالمندی اش دارد ، اما همچنان راست قامت و قبراق با گام هایی استوار ، آمادگی جسمانی ناشی از یک عمر به سلامت زیستن و مرد ورزش بودن را به رخ می کشید .

بهمن خان صالح نیا ، که بی شک نه بر تکیه بر ادعا و تعصب دوستدارانش ، بلکه بنابر آمار و تاریخ ، پرافتخارترین مرد فوتبال خطه ی شمال و در جام حذفی رکورددار در سراسر ایران ، افتخار هم صحبتی را در گپ و گفتی صمیمانه به ما داد .

موضوع صحبت ؛ قطعاً ملوان ، یگانه دردانه اش که در طول نزدیک به نیم قرن ، همواره دغدغه ی ثابت و مهر جدا نشدنی اش بوده است .

پس از دقایقی صحبت های مقدماتی و یادآوری خاطراتی چند ، وارد بحث می شویم .

– از او می پرسم : اوضاع ملوان چه طور است ؟

می گوید : آنچه که عیان است ، چه حاجت به بیان است ! خوب آن طور که هواداران دوست داشتند ، نشد . آن ها خیلی امیدوار بودند و دوست داشتند که امسال ملوان به لیگ برتر صعود کند ، رده یی که عادت کرده اند ملوان را در آن ببینند . حالا هم قدری سرخورده ، عصبانی و در عین حال نگران هستند . باور کنید انگار که من مسوولیت اجرایی در باشگاه دارم ، مرتباً از طرق مختلف تماس می گیرند ، پیامک می فرستند یا رو در رو مثل شما از چند و چون کار و برنامه های فصل جدید سوال می کنند . این مختص انزلی هم نمی شود ، می توانم بگویم نه تنها از نقاط مختلف کشور ، بلکه حتی خارج از ایران تماس می گیرند و ابراز نگرانی می کنند .

– و پاسخ شما ؟

همان طور که می دانید من نقش و مسوولیتی رسمی در باشگاه ندارم ، این را از آن نظر می گویم که به این دلیل در جریان ریز تصمیمات و برنامه ها نیستم . لذا آن ها را دعوت به صبر و بردباری و امیدوار بودن به آینده می کنم ، به هر حال لازمه ی گذشتن از مشکلات و رسیدن به موفقیت ؛ امید است و البته بعد از آن برنامه ریزی درست .

– مشکل اصلی عدم صعود ملوان به لیگ برتر از نظر شما چه بود ؟

ببینید من وارد مقوله ی فنی نمی شوم ، چون از چند و چون تمرینات تیم خبر ندارم . اما می دانم که آقای مایلی کهن با توجه به شناختی که از ایشان دارم ، صادقانه تمام تلاشش را به کمک همکاران و دستیارانش کرده است . در طول فصل نیز من بارها چه در محافل خصوصی و یا طی مصاحبه با رسانه ها خواستار حمایت هواداران و پیشکسوتان باشگاه از ایشان شدم .

و الحق از این نظر ، هم هواداران و هم پیش کسوتان تا آخر از وی حمایت کردند ، چون من معتقدم فردی که بر نیمکت ملوان به عنوان مربی می نشیند ، باید حمایت شود ، در غیر این صورت تمرکز ، که لازمه ی اول هر کاری است ، ممکن است از بین برود . آن وقت همه آسیب می بینند ؛ تیم ، هوادار ، سرمربی … لذا همواره این مشی و توصیه ی ثابت من به هواداران بوده است . اما درباره ی مشکلات شاید می شد در عین جوان گرایی ، که امری پسندیده است ، سرعت و شدت آن را کمی معتدل تر در نظر گرفت و در نیم فصل با جمع بندی عملکرد در پست های مختلف با به کارگیری نفرات جدید ، پاره یی کمبود ها را جبران می نمود . البته همان طور که قبلاً اشاره کردم ، میل ندارم چندان وارد این مباحث شوم .

– و برای ادامه ی کار در آینده ؟

من دقیقاً نمی دانم برنامه ی عزیزان ما در بخش مدیریت باشگاه چیست ؟ ظاهراً در حال جمع بندی هستند اما امیدوارم که مدیران ملوان کما فی السابق بدون آن که یاس و رخوتی به خودشان راه دهند با بررسی مشکلات و استفاده از تجارب فصل گذشته ، با عزم و نیرویی مضاعف برای ادامه ی کار تصمیمات موثر و مفیدی اتخاذ کنند . آن طور که به گوش می رسد ؛ چند گزینه را برای سرمربی گری در نظر دارند که در دست بررسی است .

– و نظر شما در این مورد ؟

ببینید در کارنامه ی ملوان به غیر از این که افتخار کسب اولین جام حذفی ایران و یا کسب 3 جام حذفی در مجموع و هفت بار حضور در فینال و سایر افتخارات ورزشی قرار دارد ، در فوتبال ایران ، ملوان دو خصوصیت و یا ویژگی خاص خودش داشت که همواره در سطح کشور ، نزد کارشناسان و اهل فن یکی از دلایل اصلی موفقیت ملوان یاد می شد ؛ ثبات سرمربی گری و استفاده از سرمربی پرورش یافته در مکتب ملوان .

من معتقدم بازگشت به این سنت و منش ، همچنان کارساز و کارگشا خواهد بود . الان تعداد زیادی مربی که با بالاترین مدارک و مدارج ، پرورش یافته در باشگاه ملوان حضور دارند که می توان از آن ها استفاده کرد . من مثل پدر یک خانواده دوست ندارم بین شاگردانم ، فرق قایل شوم ، اما به لحاظ کارنامه باید انصاف را رعایت کرد ؛ عزیز ما فرهاد (پورغلامی) دارای کارنامه یی خوب و قابل دفاع است ، یادمان نرود 7 بار حضوز در فینال جام حذفی ، مورد آخر مربوط به ایشان بوده و اگر آن اتفاقات رقم نمی خورد ، تیم او قهرمان واقعی جام حذفی در آن سال می شد . حضور او طی چندسال اخیر در چند باشگاه مختلف به همراه دوست عزیزمان مجیدخان جلالی کلی به تجربیات عزیزمان (پورغلامی) افزوده و در مجموع ایشان در حال حاضر مربی ی به روز و با دانشی است و از آن جا که از جنس خود ما است ، یعنی ملوانی است و از این خانواده می باشد ، قطعاً همان طور که در گذشته نیز نشان داده ، بسیار دلسوزانه با مسایل برخورد خواهد کرد . علاوه بر آن دارای شخصیتی معتدل ، اهل همفکری و مشاوره گرفتن از اهل فن هم هست ، در عین حال که اتوریته و دیسیپلین و مدیریت اش نیز بسیار مطلوب است .

یادمان باشد که من هم به عنوان سرمربی – بازیکن و هم به عنوان مدیرعامل – سرمربی با ایشان از نزدیک کار کرده ام . اگر تاکیدی هست ، ناشی از شناخت کافی من از ایشان است ، همین و بس .

 – مطلب و یا توصیه یی در پایان ؟

در این میان توصیه ی دوستانه ی من با توجه به تجربه ام ؛ مدیریت زمان است . منظورم با انتخاب و معرفی به موقع سرمربی ، زمان کافی برای جذب بازیکنان و دوران آماده سازی تیم فراهم شود تا انشالله با تیمی آماده وارد بازی ها شویم .

البته همان طور که قبلاً اشاره کردم ، باید عزیزان ما در باشگاه به جمع بندی برسند و نهایتاً تصمیم گیری کنند . من صرفاً از آن جهت که تقریباً روزمره مورد سوال دوستداران و هواداران قرار می گیرم و یک سوال ثابت آن ها همین است که ؛ چه پیشنهادی برای سرمربی گری ملوان دارید ، از این طریق خواستم به عنوان یک پیش کسوت و هوادار ملوان که روزگاری افتخار خدمت در آن را داشته ام ، نظرم را دوستانه اعلام کنم .

در پایان از شما به عنوان یک سایت وزین که همواره به دور از حواشی و بدون هیچ گونه چشمداشتی ، صرفاً منافع ملوان و پیشرفت آن را دنبال می کنید ، تشکر نموده ، آرزوی توفیق هر چه بیشتر برای مجموعه ی سپید نیوز را دارم .

لینک گفت و گو در کانال تلگرام “سپید نیوز”

 

12 replies on “صالح نیا : توصیه ی دوستانه ی من با توجه به تجربه ام ؛ مدیریت زمان است”

  • mehranneusha
    22 اردیبهشت 1396 at 11:15 ق.ظ

    کاش آقای دنیامالی و هیات مدیره ، به توصیه های دلسوزانه و خردمندانه ی بزرگمرد ملوان ، گوش می کردند …!؟
    ای کاش !

  • blank
    رضا
    22 اردیبهشت 1396 at 12:41 ق.ظ

    ايران ملوان بهمن صالح نيا
    عجب دوراني بود دوران بهمن خان ، افتخار افتخار افتخار … الان شده حسرت حسرت حسرت !

  • blank
    مجيد
    22 اردیبهشت 1396 at 12:45 ق.ظ

    خواستم از سايت ملوان نيوز تشكر كنم ، جداً خيلي وقت بود دوست داشتم نظرات بهمن خان را در مورد مسایل ملوان بدونم . زنده باشي بهمن خان و دوباره دوران سروري ملوان را با سرمربي گري شاگردانت ببيني . بازگشت به سنت ملوان .

  • blank
    ساسان
    22 اردیبهشت 1396 at 2:30 ب.ظ

    ايران ملوان بهمن صالح نيا
    سلطان جام حذفي ايران ، بهمن خان دوست داشتني ، دوستت داريم و پيله آباي به تو و افتخارات افتخار مي كنيم و فرهاد را كه شاگرد خلف توست در صورت آمدن حمايت مي كنيم با جان دل .

  • blank
    زهرا
    22 اردیبهشت 1396 at 3:24 ب.ظ

    بهمن خان زنده باشي و سايه ات بر سر ملوان هميشه باشه ، اميدورام توصيه هاي شما كه از تجربه ی فوق العاده ی شماست موثر بشه و هر چه زودتر وضع ملوان مشخص بشه واقعاً هم كلاه خودمون را قاضي كنيم آقاي پورغلامي بعد از شما پر افتخارترينه و از خانواده ی ملوان و آدمي محترم و با شخصيت ، اميدوارم با آقا فرهاد محكم به ليگ برتر و روز هاي خوب ملوان برگرديم .
    زنده باشي بهمن خان عزيز و دوست داشتني مثل پدر خودم شما را دوست دارم ، از سپيدنيوز هم خيلي متشكرم . خيلي وقت بود دوست داشتم مطلبي مستقيم از بهمن خان بشنوم ، دست تان درد نكنه .

  • blank
    حمید
    22 اردیبهشت 1396 at 7:46 ب.ظ

    درود بر بهمن خان صالح نیا ، امیدوارم با آمدن فرهادخان پورغلامی ، ملوان به دست صاحبان اصلی برسد و دوباره شاهد اوج گیری قوی سپید شهرمان باشیم ، تاریخ باشگاه ملوان ثابت کرده که ملوان فقط با مربی و بازیکنان بومی موفق خواهدشد .
    عاشق ملوان از اتریش

  • blank
    رضا از تورنتو
    22 اردیبهشت 1396 at 9:52 ب.ظ

    با آرزوي سلامتي و طول عمر براي پير فوتبال و پدر ملوان انزلي ، اميدوارم كه مسوولين حداقل به ديدگاه هاي شما دلسوز قوي سپيد توجه ی لازم را بفرمايند .

  • blank
    پدرام
    23 اردیبهشت 1396 at 1:05 ق.ظ

    با تشكر از مديريت و عوامل سايت براي انجام به موقع مصاحبه ؛
    من فكر مي كنم مهم ترين اثر حضور فردي مثل آقاي پورغلامي يك دست شدن سكوهاست چيزي كه امسال به هيچ وجه وجود نداشت ، از طرفي همه دلمون مي خواست ملوان بياد بالا اما از طرف ديگه هيچ كدوممون تاب تحمل اعتقادات عجيب و غريب و لج بازي هاي بي سابقه ي آقاي مايلي رو نداشتيم ، ايشون بزرگ ترين كمكشون همونجوري كه در مصاحبه شون فرمودن خريدن كفش و لباس بوده كه منتش رو هم سر ما گذاشتن احتمالاً ايشون نميدونستن كه تمام مربي هاي ملوان به عشق تيمشون چك و سفته دست مردم و با ضمانت هاي مختلف ميدادن و از جيب خرج مي كردن تا تيم سرزنده و رو پا باشه ، در هرحال آقاي پورغلامي هم تو اين چند سال ثبات قابل قبولي داشته و يحتمل بودن با آقاي جلالي كلي ايده و برنامه ي جديد براش به همراه داشته و قطعاً اگه عوامل مديريتي حداقل ها رو براش فراهم كنن توان بالا آوردن تيم رو داره ، فراموش نكنيم در حال حاضر مهم ترين چيز اينه كه معلوم بشه تيم سر به بالين چه گروه و دسته يا فردي داره ، مخارجش از كجا ميخواد تامين بشه و …

  • blank
    ارين ملواني
    25 اردیبهشت 1396 at 11:49 ب.ظ

    عشق است ملوان را ، تيم قهرمان را .
    ايران ملوان بهمن خان
    فرهادو هم عشقه ، با آقا فرهاد صعود مي كنيم ، ١٠٠٪‏ آقا بهمن خان درست فرمودند ؛ وقت طلاست ، تو را خدا بجنبيد .

  • blank
    جواد از يوركشاير انگليس
    26 اردیبهشت 1396 at 11:18 ق.ظ

    ملواني واقعي همينه همينه
    بهمن خان طلاي 24 عيار
    بهمن خان دوست داريم نامت يعني افتخار سربلندي
    ايشاله آقا فرهاد هم با افتخار راهت را ادامه بده
    جان ملوان عشق ملوان جاودان ملوان

  • blank
    حسين
    27 اردیبهشت 1396 at 2:41 ب.ظ

    من با نظر سميرا خانم موافقم ، يك مصاحبه هم با آقاي پورغلامي و آقاي رضاييان مدير عامل ملوان انجام بديد لطفاً . اگر هوادارا در جريان مسایل و تصميمات باشند اتحاد و همبستگي بين ملواني هاي واقعي بيشتر ميشه . به قول عادل فردوسي ملوان امسال بالا مياد و بايد بياد . دل من هم مثل عادل روشنه . با آقا فرهاد مي تونيم ، هم ملواني واقعيه هم با شخصيته هم با دانشه از نظر كارنامه حتي از اسكوچيچ كه يك هفتمي آورد و قابل احترامه ، كارنامه ی آقا فرهاد مقام هشتمي در ليگ ١٨ تيمي و يك نايب قهرماني و به قول بهمن خان قهرمان واقعي جام حذفي و كارنامه ی بهتريه . همه بايد يكدل باشيم به اميد سربلندي دو باره ی ملوان .

  • blank
    sari
    28 اردیبهشت 1396 at 9:03 ب.ظ

    داستان انزلي و داستان باشگاه ملوان با ديگر باشگاه ها و شهرها فرق دارد . سخنانم از روي خودخواهي و خود ستاني و خود بيني نيست ، بلكه بسياري از عزيزان كاملاً باور دارند ، اشتباهات معمولي وجزیي باعث ناكامي اين شهر و اين باشگاه مي باشد كه در بسياري از مواقع احساس مي نمایيم . بسياري از اشتباهات عمدي به تصور مي آيد ، زيرا هضم نمودن چنين اشتباهات بسيار دشوار است . نمونه اش در همين دوسه فصل اخير . چهار مربي عوض مي شود و هزينه مي گردد ، به جاي جذب يك مربي كاربلد و يا مربي گري آقاي استيلي كه با نتايجي گيج كننده تا لبه ی پرتگاه باشگاه رامي رساند و يا باشگاه اندكي جان مي گيرد ، آن هم با يك مربي كه اول مخالفت مي كنند . چون مربي خارجي و غيربومي است . ولي فصلي را با همه ی غريبه گري اش راضي كننده ی همه ی هواداران مي شود كه حتي بازيكنان هم با او خوشحال و اميدوارند . ولي ورق را تعيير و باشگاه را به آقاي نصرت ايراندوست مي سپارند . اين رفيق هم دست به خودنمايي مي زند و با دست خالي به سمت ليگ حركت مي نمايد تا جایي که داد همه را در آورده و همه را عاصي بدون اين كه به فكر يكي دو بازيكن باشد تا اميدواري تيم بيشتر شود . ولي انگاري اين دوستان عاشق جشن بقا هستند نه جشن قهرماني . كه آخر ليگ با حرص و جوش جشن بقا در انزلي بر قرار مي شود . آقاي استيلي هم همان كار اين رفيق را ادامه مي دهد . انگاري اين رفيق مان هم عاشق جشن بقا است . باز همان آش و همان كاسه . جالب اينجاست اميد باشگاهي به اين عظمت يعني باشگاه ملوان بستگي به پرسپوليسي ها دارد . همان باشگاهي كه هرسال بايد از كنار ملوان با هزار دردسر گذر نمايد تا جايي كه نام ملوان را مي شنود غم شان مي گيرد . جالب تر از آن اين است وقتي ملوان با دستان همان پرسپوليسي ها به نابودي كشانده مي شود . رنگ قهرماني به سراغ پرسپوليس مي آيد . ديگر پرسپوليس به آرامش كامل مي رسد . ديگر ملواني نيست كه هر فصل براي باشگاه هاي پايتخت دردسر ايجاد نمايد .
    حال ملوان در دسته پايين و پرسپوليس در صدر به كار خود ادامه مي دهد .
    اين فصل كه ديگر بنازم به ناز شست آقاي مايلي كهن ! كار ملوان را از همان آغاز يكسره نمود با حذف بازيكنان با تعصب و دلسوز كه هرچه داشتند نثار ملوان نمودند . پاداش شان را هم از آقاي مايلي كهن گرفتند . آن هم با شاهکاري هاي بزرگ كه ايشان در اين فصل انجام دادند . شاهكاري كه دهن هم باز ماند . ملواني كه در رده ی دوم و سومي سير مي نمايد و همه آن را ليگ برتري مي دانند . فصل دوم را بدون پوشاندن ضعف يعني مشكل نيم درصدي كه با جذب يك بازيكن رفع مي شد تا انتها ليگ مثل دوستان سابق خود به كارش ادامه و كار ملوان را يكسره مي نمايد .
    جالب است كه اين دوستان ناكامي اين فصل را هم به گردن هواداران مي اندازند . فصلي كه هواداران به خاطر اشتباهات شان از آغاز ليگ لب به سكوت بستند . حتي همه ی هواداران مي دانستند پايان فصل داستان چه خواهد شد . زيرا همه مي دانستند شانس هاي رو آورده به ملوان در اين فصل ماندگار نيست . در انتها گريبان ملوان را خواهد گرفت .
    حال بايد منتظر سرنوشت اين فصل باشگاه ملوان بنشنيم كه سرنوشت اش را چه كساني رقم خواهند زد .
    آيا منطقه ی آزاد به نجات اش خواهد آمد و يا نه . زيرا نجات ملوان را فقط در دستان منطقه ی آزاد بايد جست ، آن هم مديريت درست از طرف منطقه ی آزاد . زيرا بودن هر دو در كنار هم باعث سربلندي هر دوي شان مي شود .
    شايد دوستان احساس نمايند ما نام منطقه ی آزاد انزلي را بر زبان آورديم به خاطر خالي نمودن خزانه ی منطقه آزاد بوده . خير كافي است منطقه ی آزاد يك مدير با تجربه و آينده نگر كنار ملوان بر گزيند . تا او بتواند با يك مربي خارجي نامي سكان ، ملوان را در دست بگيرد . اگربتواند دست به چنين حركتی بزند هم باشگاه ملوان و هم منطقه ی آزاد و هم استان گيلان نام و آوازه ی شان جهاني خواهد شد . مثال راه دوري نمي رويم به همين فوتبال پرسپوليس و يا تيم ملي كشورمان اشاره مي کنیم . آيا باعث سربلندي پرسپوليس و تيم ملي كي روش و برانكو دو مربي صاحب نام و نامي نبوده ؟ آيا تيم ملي و يا پرسپوليس با مديريت درست نتوانستند بسياری از هزينه هاي خود را از طرق مختلف كسب نمايند . آيا همين دوستان نبودند كه با صراحت بيان نمودند پول اتوبوس و پول پيراهن و غيره را خودشان از همين هواداران تهيه مي نمايند . حتي توانسته اند ماشين هاي لوكس قرعه كشي و به هواداران تحويل نمايند .
    كافي است مسوولان شهر مان اندكي به اطراف شان توجه نمايند كه داشته هاي شان چيست و توانايي هاي شان چيست و چه گونه مي توانند با داشته ها و توانايي هاي اطراف شان سرِپا و سربلند باشند .
    خدا را شكر هم نيروي انساني و هم نيروي فكري و هم نيروي طبيعت در اين شهر موج مي زند . كافي است چشم بصيرت دوستان بيشتر به اطراف شان باشد و خود را هرگز دست كم و ضعيف نگيرند .

نظرات بسته شده است.

نوشته‌های تازه

شهریور 1403
ش ی د س چ پ ج
 111213141516
17181920212223
24252627282930
31010203040506
07080910  

بایگانی‌ها