سربازها به خانه برمی‌گردند ؟

با اعطای مهلت یک‌ساله به سربازان ملی‌پوش احتمال دارد نورافکن و جلالی به سپاهان و استقلال برگردند .

هفته ی گذشته انتشار لیستی از بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران که مشمول خدمت سربازی هستند ، رسانه‌یی شد و توجه‌ها را به‌خودش جلب کرد .

موضوع اصلی سر این بود که بیشتر این بازیکنان باید در تیم‌های نظامی بازی کنند . مثلاً این که بازیکنانی مثل امید نورافکن و ابوالفضل جلالی فصل آینده را در ملوان سر می‌کنند و بازیکنان لژیونر هم درصورت بازگشت به ایران بلافاصله یا باید راه ملوان را در پیش بگیرند یا پیراهن فجرسپاسی را به تن کنند .

سالیان قبل قانون این بود که بازیکنان شاغل در لیگ برتر تا ۲۸سالگی از سربازی معاف بودند و ملی‌پوشان هم تا ۳۰سالگی اما تمدید نشدن این قانون ، چالش جدی برای فوتبالیست‌ها و همچنین باشگاه‌ها ایجادکرد و در ۲سال گذشته ، چند بازیکن مطرح در لیگ برای پشت سر گذاشتن خدمت سربازی ، راهی ملوان شدند . اما آخرین اخبار حاکی از این است که دوباره تغییراتی در قوانین ایجاد می‌شود و شاید این تغییرات به نفع بازیکنانی باشد که دوران سربازی‌شان را پشت‌سر نگذاشته‌اند .

در لیستی که هفته ی گذشته منتشر شد نام مهدی ترابی ، مهدی قایدی ، علیرضا بیرانوند ، حسین پورحمیدی ، محمدامین حزباوی ، سعید عزت‌اللهی ، سردار آزمون ، علیرضا جهانبخش ، سامان فلاح ، محمد قربانی ، آرمین سهرابیان ، سیدمحمد کریمی ، محمد خدابنده‌لو ، سعید سحرخیزان ، حسین گودرزی ، ابوالفضل جلالی ، پیام نیازمند ، سیدمجید حسینی ، علی قلی‌زاده ، امید نورافکن و اللهیار صیادمنش به چشم می‌خورد .

از بین این نفرات پیام نیازمند به‌دلیل درگذشت پدرش ، احتمالاً کارت پایان خدمت را می‌گیرد و جلالی و نورافکن هم راهی ملوان شده‌اند اما سایر بازیکنان شرایط متفاوتی دارند .

قایدی ، عزت‌اللهی ، آزمون ، جهانبخش ، قربانی ، سحرخیزان ، حسینی ، قلی‌زاده و صیادمنش نفراتی هستند که در خارج از ایران فوتبال خود را ادامه می‌دهند و احتمالاً تا زمان بازگشت به ایران ، مشکلی آن ها را تهدیدنخواهدکرد . ترابی ، بیرانوند ، پورحمیدی ، فلاح ، سهرابیان ، کریمی ، خدابنده‌لو و گودرزی ، بازیکنانی هستند که با معافیت تحصیلی توانسته‌اند خدمت را عقب بیندازند اما با پایان سنوات باید خود را به نظام وظیفه معرفی کنند .

قانون تغییر می‌کند ؟
از ۱۰روز پیش خبرهایی درخصوص احتمال به تعویق افتادن خدمت سربازی برای بازیکنان ملی‌پوش مطرح شد و حالا می‌گویند قرار است این طرح اجرایی شود و خدمت سربازی آن ها یک سال به تعویق بیفتد .

دلیل این موضوع ، حضور تیم ملی در رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی است و ظاهراً فدراسیون فوتبال در این مدت مکاتباتی را با ستاد کل نیروهای مسلح انجام داده تا بازیکنان ملی‌پوش داخلی و لژیونرهایی که مشمول خدمت سربازی شده‌اند ، در فصل جدید هم بتوانند در تیم‌های شان حضور داشته باشند . البته این طرح فقط شامل بازیکنان و لژیونرهایی است که عضو تیم ملی شده‌اند و برای مثال بازیکنی مثل رضا میرزایی که در تمرینات ملوان حضور دارد ، مشمول این قانون نمی‌شود .

این روزها تمرینات ملوان در حالی پیگیری می‌شود که امید نورافکن خودش را به انزلی رسانده ولی جلالی هنوز در تمرین ملوان شرکت نکرده است . اگر قانون تغییر کند ، شاید تیم فصل بعد این دو بازیکن هم عوض شود .

یکی از مربیان ملوان به همشهری می‌گوید : «ظاهراً نامه‌یی به باشگاه رسیده که قرار است خدمت سربازی بازیکنان ملی‌پوش و لژیونرها به تعویق بیفتد . با این شرایط نورافکن با ترک تمرینات ملوان به سپاهان بازمی‌گردد و جلالی هم در استقلال ماندگارخواهدشد» .

هر چند این خبر هنوز به‌صورت رسمی اعلام نشده ولی فدراسیون فوتبال از مدت‌ها پیش به‌دلیل در پیش بودن مسابقات مقدماتی جام‌جهانی ، به‌دنبال این بود که خدمت سربازی ملی‌پوشان را به تعویق بیندازد . اگر اتفاقی غیرقابل پیش‌بینی رخ ندهد ، امکان دارد تا چند روز دیگر خبر تعویق خدمت سربازی ملی‌پوشان به‌صورت رسمی اعلام شود .

نوشته‌های تازه

شهریور 1403
ش ی د س چ پ ج
 111213141516
17181920212223
24252627282930
31010203040506
07080910  

بایگانی‌ها