آمار می‌گوید ؛ بومی‌ها در گیلان موفق‌ترند

شاید این گونه مطرح شود که در فوتبال حرفه‌یی امروز بحث بومی بودن و یا غیربومی بودن مطرح نیست اما تغییر نگرش از سوی باشگاه‌های گیلانی پیام‌آور یک پسرفت و ناامیدی نسبت به مربیان خطه ی گیلان است .

به اسامی 4 تیم گیلانی که در لیگ برترر ، لیگ دسته اول و لیگ دسته دوم در فصل جدید حضور خواهند داشت دقت کنید ؛ سپیدرود (علی نظرمحمدی – مربی بومی) ، ملوان (نادر دست‌نشان – مربی غیربومی) ، داماش (وحید رضایی – مربی غیربومی) ، شهرداری فومن (محسن عاشوری – مربی غیربومی) .
 حالا به اسامی 4 تیم گیلانی در فصل گذشته دقت فرمایید ، سپیدرود (علی نظرمحمدی – مربی بومی) ، ملوان (محمد مایلی‌کهن – اهل آبکنار انزلی – مربی بومی) (البته با ذره‌یی تخفیف) ، داماش (هادی طباطبایی – مربی بومی) ، شهرداری فومن (علی فلاح – مربی بومی) .
 در یک مقایسه ی سرانگشتی در حالی که صددرصد مربیان 4 تیم اول گیلان در فصل گذشته مربیان بومی بودند ، به یکباره مدیران باشگاه‌های گیلان با یک چرخش تقریباً 100 درجه‌یی ترکیب صددرصدی مربیان بومی را به 25 درصد کاهش داده و امروز 75 درصد مربیان شاغل در تیم‌های مطرح گیلانی غیربومی هستند .
شاید این گونه مطرح شود که در فوتبال حرفه‌یی امروز بحث بومی بودن و یا غیربومی بودن مطرح نیست اما تغییر نگرش از سوی باشگاه‌های گیلانی پیام‌آور یک پسرفت و ناامیدی نسبت به مربیان خطه ی گیلان است و علی‌رغم این که مربیان خوب و برجسته‌یی در استان وجود دارند اما مدیران غیرفوتبالی گیلان با چرخش و البته بدون استدلال دست به سوی مربیان  غیربومی دراز کرده و با انتخاب این دست مربیان علاوه بر تهی کردن فوتبال گیلان ، آینده ی مبهمی را برای فوتبال باشگاهی این استان رقم زده‌اند .
 علی نظرمحمدی نمونه ی کوچکی از اعتماد به مربیان بومی در دو سه سال گذشته است که ثابت می‌کند می‌توان به مربیان داخلی دل بست .
 مربیان برجسته‌ ی بومی همچون فرهاد پورغلامی ، محمد احمدزاده ، افشین ناظمی ، امید هرندی ، مازیار ربیعی ، علی فلاح و … از آن دست مربیانی هستند که قادر به هدایت تیم‌های شهرشان بودند و آوردن مربیان غیربومی با توجه به پیشینه ی گیلان در استفاده از مربیان غیربومی و عدم موفقیت کلی (به جز در چند مورد مقطعی) ثابت می‌کند انتخاب‌های مدیران باشگاه‌‌های گیلانی نگران‌کننده است .
 در بحث مربی گری هم سازندگی به عنوان یک اصل اساسی تلقی می‌گردد که به نظر می‌رسد در فراموشخانه قرار گرفته و مدیران ضمن هزینه ی بیشتر برای مربیان غیربومی به نوعی مایه ی یاس و ناامیدی را در جامعه ی مربیان گیلانی پهن خواهند کرد . فوتبال گیلان با داشتن مربیان بزرگی همچون بهمن صالح‌نیا ، مجید جهانپور و محمد احمدزاده که جملگی در رده‌های ملی به عنوان مربیان برجسته فعالیت و نقش‌آفرینی کردند ، آن قدر درون خود ظرفیت بالقوه دارد که برای هدایت تیم‌های لیگ برتری ، دسته اولی و دسته دومی خود دست نیاز به سوی بیرون دراز نکند .
گرچه نباید از تجربیات مربیان موفقی همچون اسکوچیچ هم چشم پوشی کرد .
 اما این نظریه که فوتبال گیلان مردانی از جنس خودش را می‌طلبد ، بارها به اثبات رسیده است و نباید به آن بی‌توجه بود .

"هامان حامدی راد - ایران ورزشی - 94.04.20"

telegram

0 replies on “آمار می‌گوید ؛ بومی‌ها در گیلان موفق‌ترند”

  • blank
    جميل
    20 تیر 1396 at 5:42 ب.ظ

    اميدوارم ملوان با دست نشان موفق بشه ، اما يك حسي به من ميگه گره ی ملوان و بازگشت به روزهاي خوش و اوج با مربي بومي يعني از مكتب ملوان و آن هم با فرهاد پورغلامي باز ميشه ، عدم انتخاب فرهاد ، كاملاً غير حرفه یي و ناشي از باندبازي و انتقامجويي بود . از اين نظر واقعاً جاي تاسف داره .

  • blank
    حجت
    20 تیر 1396 at 11:29 ب.ظ

    فوتبال امروز دنیا کاملاً علمی ، تخصصی و حرفه یی شده . یک مربی فوتبال باید قبل از هر چیز یک مدیر خوب و با جذبه باشه و دانش فنی و روزآمد داشته باشه . بومی یا غیربومی بودن یکی از شاخص های موفقیته . البته یک مربی بومی با شرایط فوق اگه در دسترس باشه خیلی خوبه ولی آیا شما سراغ دارید؟ . تعصب بی خود را باید کنار گذاشت ، مربیان موفق غیربومی زیادی مثل کی روش و یا اسکوچیچ و … را بیاد بیاوریم تا بهتر قضاوت کنیم . این امر در مورد فوتبالیست ها هم صدق می کنه . راجع به نظرمحمدی هم باید یک چند هفته یی منتظر ماند و بعد قضاوت کرد ، چون کسب نتایج در رده های لیگ 1 و 2 آن هم در کشور ما با این داوران بی تجربه و شرایط مسابقه ی غیراستاندارد ، دیمیه و زیاد قاعده مند نیست …

نوشته‌های تازه

شهریور 1403
ش ی د س چ پ ج
 111213141516
17181920212223
24252627282930
31010203040506
07080910  

بایگانی‌ها