پگاه نوری ؛ یک مادرِ عشقِ فوتبال !

کاپیتانِ تیمِ فوتبالِ زنانِ ملوانِ بندرانزلی بیش از 16 سال است که در این تیم توپ می زند و برادرش پژمان نوری و البته همسرش از حامیانِ اصلی او برای حضور در ورزش و ادامه ی فعالیت در فوتبال با وجود داشتنِ یک فرزند بودند .

پگاه نوری کاپیتان 34 ساله ی تیم فوتبال زنان ملوان بندرانزلی بیش از 16 سال است که در این تیم محبوب توپ می زند ؛ او روزهای شیرین و البته سختی را با ملوان پشت سرگذاشته . او از کم توجهی به فوتبال زنان گلایه دارد و امیدوار است شرایط برای دخترانی که به سختی فوتبال بازی می کنند ، تغییر کند .

پگاه ، خواهر پژمان نوری فوتبالیست سال های دور تیم های ملوان ، پرسپولیس و استقلال (مدیرعامل فعلی ملوان بندرانزلی) ، در گفت وگو با خبرنگار خبرآنلاین ، درباره ی عشق و علاقه ی بی پایانش نسبت به فوتبال و ادامه ی حضور در این رشته با داشتن یک فرزند صحبت کرد .

پگاه نوری؛ یک مادرِ عشق فوتبال!

گفت و گوی خبرآنلاین با پگاه نوری را در ادامه می خوانید .

خبرآنلاین : سال گذشته برای تیم فوتبال زنان ملوان بندرانزلی چه طور گذشت ؟

پگاه نوری : تیم ما کمی دیر بسته شد ، هرچند که به خاطر آمدن آقای نوری بعد از دو سال ملوان دوباره در لیگ تیم خوب بست و ما توانستیم در لیگ شرکت کنیم . باید بگویم که از قبل بهتر شدیم اما چند آسیب دیده داشتیم و نتوانستیم به هدف مان برسیم . در کل سال خوبی بود و از نظر امکانات و انگیزه در شرایط مناسبی قرارداشتیم .

خبرآنلاین : با وجود این که این باشگاه طرفداران زیادی حتی در میان مردان دارد اما همیشه مشکلات و موانع زیادی سرراهش قرار می گیرد و همین باعث دلخوری دختران شده است .

پگاه نوری : از وقتی که من کارم را در ملوان شروع کردم با مشکلات مالی مواجه بودیم اما این جا دختران به قدری عاشق فوتبال هستند و روی ملوان تعصب دارند که همه چیز را تحمل می کنند . هیچ جای دنیا مثل بندرانزلی نیست و شما اگر پرسپولیسی باشید نمی توانید در این شهر بگویید چرا که همه باید ملوانی باشند . همین عشق و علاقه است که باعث شده تیم سرپا بماند ، چرا که محدودیت هایی برای زنان وجود داشته و دارد که باعث برخی لطمه ها به فوتبال زنان شده است . اسپانسرها خیلی کم به سمت ما می آیند و پخش تلویزیونی هم نداریم ؛ البته باید بگویم که به نسبت قبل بهتر شده و بعضی باشگاه ها اگر در بخش مردان تیمداری می کنند ، در بخش خانم ها هم تیم می دهند .

پگاه نوری؛ یک مادرِ عشق فوتبال!

خبرآنلاین : با وجود استقبالی از که از فوتبال زنان در بین مردم می شود اما هنوز مدیران برنامه ی خاصی برای این بخش ندارند و حتی اعتقادی به راه انداختن تیم زنان هم ندارند .

پگاه نوری : در فضای مجازی هم استقبال خوبی از تیم ما شده است اما اگر به اندازه ی چند دقیقه هم شده مسابقات ما در تلویزیون نمایش داده شود ، اسپانسرها راغب می شوند برای بخش زنان هزینه کنند . متاسفانه بعضی مدیران می گفتند اگر تیم زنان نباشد مگر چه می شود ؟ اتفاقی نمی افتد اما خیلی از دختران امید و آرزوی شان این است که در تیم بازی کنند و حتی خیلی ها بدون این که دستمزدی بگیرند ، کار کردند . اگر در یک برنامه ی ورزشی فقط 10 دقیقه از بازی ملوان و بم را نمایش دهند ، واقعاً اسپانسرها تشویق می شوند . هزینه های تیم واقعاً زیاد شده و از طرفی هم انزلی چی ها عاشق ورزش هستند و اگر راه داشت در رده ی خردسالان هم تیم می دادند اما برای مسوولان در انزلی حمایت از زنان سخت شده است .

خبرآنلاین : دستمزدها در فوتبال زنان هم آن قدر بالا نیست که مسوولان برای پرداخت آن دچار مشکل شوند و بیشتر دختران بندرانزلی به دنبال این هستند که فقط در تیم حضور داشته باشند ، حتی اگر پول زیادی نگیرند .

پگاه نوری : من از قدیمی ترین های ملوان هستم و فقط می خواستم تیم داشته باشیم و هیچ چیز نمی خواستم . دختران بندرانزلی واقعاً عاشق فوتبال هستند و واقعاً برای تیم زحمت کشیدند . من مادر هستم و وقتی از تمرین به خانه می روم باید کارهای خانه و نگهداری از فرزندم را هم انجام بدهم و همه ی مشکلات چند برابر است اما به خاطر عشقی که دارم تمام سختی ها را به جان می خرم گرچه یک عده می گویند ، زنان باراضافی هستند .

پگاه نوری؛ یک مادرِ عشق فوتبال!

خبرآنلاین : چه شد که تصمیم گرفتی به سمت فوتبال بیایی و از چند ساله گی متوجه ی علاقه به این رشته شدی ؟

پگاه نوری : من خانواده ی فوتبالی داشتم و از وقتی که چشم باز کردم ، فوتبال بازی می کردیم ؛ به نوعی تمام زندگی ما فوتبال بود و با توپ بزرگ شدم . ابتدا فوتسال زنان راه افتاده بود اما فوتبالیست شدن بزرگ ترین آرزوی من بود . وقتی بچه بودم بیرون از خانه در محیط مردانه فوتبال بازی می کردم اما وقتی بزرگ تر شدم دیگر این امکان وجود نداشت . وقتی فوتبال زنان در انزلی به راه افتاد ، من به یکی از بزرگ ترین آرزوهایم رسیدم و اصلاً باورم نمی شد که بستر برای فوتبال بازی کردن به وجود آمده است .

خبرآنلاین : زمانی که این تصمیم را گرفتی خانواده مخالفتی نکردند ؟ واکنش پژمان نوری به این موضوع چه بود ؟

پگاه نوری : همه ی خانواده ام برای فوتبالیست شدن ، پشت من بودند و با پیشرفتی که پژمان در فوتبال داشت ، انگیزه ام چند برابر شد . دلم می خواست به جایگاهی که او قرار دارد ، برسم و همیشه به برادرم افتخار می کردم . وقتی پژمان انگیزه ی من را دید ، تشویقم کرد و خیلی حمایتم کرد . او اصلاً مخالفتی نداشت و حتی تمام شرایط را برای کار من مهیاکرد .

پگاه نوری؛ یک مادرِ عشق فوتبال!

خبرآنلاین : بدترین اتفاقی و خاطره یی که در طول این سال های فوتبال بازی کردن پگاه نوری رخ داده ، چیست ؟

پگاه نوری : تمام فوتبال خاطره است ؛ با باخت ناراحت می شوی و با برد خوشحال . اما سالی که ما را محروم کردند ، یکی از بدترین خاطرات زندگیم بود . فوتبال عشق من است و هر سختی جلوی راهم باشد ، برمی دارم و به کارم ادامه می دهم ؛ چه گذشته ، چه حال و چه آینده .

خبرآنلاین : در بیشتر بازی ها و تمرینات دخترتان ، کنار شما حاضر است .

پگاه نوری : خوشبختانه دخترم مثل خودم عاشق فوتبال است و به خاطر این که من مربی آکادمی هستم ، هرروز سر تمرین می آید . در مسابقات هم در ورزشگاه حضور دارد و خودش هم خیلی علاقه نشان می دهد . من هم با او تمرین می کنم و خیلی خوشحالم که این میزان به فوتبال علاقه دارد .

پگاه نوری؛ یک مادرِ عشق فوتبال!

خبرآنلاین : در سال های اخیر همواره شاهد این بودیم که زنان ورزشکار از سوی همسران شان با محدودیت هایی مواجه بودند و همین باعث شده سختی زیادی را متحمل شوند . همسرتان بعد از ازدواج چه رفتاری درخصوص شرایط و انجام ورزش حرفه یی شما داشت ؟

پگاه نوری : این اتفاقات خیلی ناراحت کننده است اما خوشبختانه من اصلاً هیچ مشکلی نداشتم و همسرم مثل کوه پشتم بود و دوست داشت به فوتبال ادامه بدهم ، چرا که من را با فوتبال شناخته بود . ابتدای ازدواج گفتم که می خواهم فوتبال را ادامه بدهم و خودش هم دوست داشت و خیلی خیلی به من کمک کرد . هم او و هم خانواده اش همیشه کنارم بودند . خدا رحمت کند مادرشوهرم تا 6 سالگی دخترم را نگه می داشت تا من به فوتبالم برسم و همین باعث شد بدون دغدغه کار کنم . در تمام این سال ها پشتم به حمایت آن ها گرم بود .

پگاه نوری؛ یک مادرِ عشق فوتبال!

خبرآنلاین : به خاطر شرایطی که تیم ملی فوتبال زنان ایران دارد ، بعضی مسوولان از سرمایه گذاری در این بخش دوری می کنند و اعتقاد دارند سطح فوتبال دختران بسیار پایین تر از آن است که برای آن برنامه یا هزینه یی انجام داد .

پگاه نوری : مگر همه رانندگی را از ابتدا بلد هستند ؟ ممکن است تصادف هم کنند اما بالاخره یاد می گیرند . فوتبال هم همین طور است ؛ شاید ما زمین بخوریم اما بلند می شویم تا ادامه بدهیم و نباید تمام زحمات دختران نادیده گرفته شود . در حالی که همه ی آن ها با سختی زیاد کار می کنند . فوتبال بازی کردن خیلی سخت است ، مخصوصاً اگر زن باشی ؛ بنابراین باید بیشتر بها بدهند و نباید این صحبت ها را مطرح کنند .

خبرآنلاین : فدراسیون فوتبال با مدیریت جدید به فعالیت خودش ادامه می دهد ؛ چه انتظاری از رییس  و نایب رییس جدید داری ؟

پگاه نوری : فدراسیون متحول شده و باید زحمات دختران را ببیند ؛ دخترانی که از جان مایه می گذارند و خیلی تمرین می کنند . دختران ما اگر بروند و ببازند بازهم لیاقت این را دارند که برای شان هزینه و برنامه های خوب برای آینده شان تدوین شود . زنان با انگیزه ی زیادی تلاش و کوشش می کنند و وقتی این گونه نادیده گرفته می شوند ، حق دارند که دلسرد شوند . واقعاً حیف است که از این همه استعداد استفاده نکنیم . وقتی فوتسال زنان ایران می تواند جزو بهترین های جهان باشد ، چرا فوتبال نتواند ؟!

خبرآنلاین : صحبت پایانی .

پگاه نوری : من از برادرم تشکر می کنم ، چون از تیم زنان حمایت کرد و کاری کرد که تیم دوباره سرپا شد . من به چشم خودم دیدم که چه قدر کار سخت بود و چه قدر تلاش کرد تا از دختران حمایت کند . از خانم ها ایراندوست ، غلامی و جهانچی تشکر می کنم که در طول این سال ها زحمات زیادی برای من کشیدند . امیدوارم در سال جدید تیم قوی یی داشته باشیم و همه ی مردم سالم و سلامت باشند و کرونا دست از سر مردم جهان بردارد . آرزوی من سلامتی همه است .

پگاه نوری؛ یک مادرِ عشق فوتبال!

گفت و گو : مریم روحی

 

"خبرآنلاین"

نوشته‌های تازه

شهریور 1403
ش ی د س چ پ ج
 111213141516
17181920212223
24252627282930
31010203040506
07080910  

بایگانی‌ها