ملوان بندرانزلی در لیگ بیست‌وسوم ؛ غول‌کُشی که زود خسته شد

تیم فوتبال ملوان بندرانزلی در فصل بیست‌وسوم لیگ برتر بهترین نتیجه ی طول تاریخ فعالیتش در این عرصه را کسب کرد .

ملوان بندرانزلی در فصل بیست‌وسوم لیگ برتر با 41 امتیاز در رده ی ششم جدول قرارگرفت . این تیم نسبت به سایر رقبا بسیار دیرتر و اصطلاحاً در دقیقه ی 90 بسته شد ، اما توانست بهترین نتیجه ی تاریخ خود را کسب کند . ملوان و تارتار بعد از پیروزی 4 بر صفر مقابل فولاد توانایی خودشان را بیشتر باورکردند و با شکست تیم‌هایی مانند سپاهان لقب غول‌کُش را به خود اختصاص دادند ، اما در هفته‌های پایانی کم‌انگیزه شدند و اصطلاحاً بریدند و از کسب رتبه ی بهتر بازماندند . به همین بهانه دلایل آن را بررسی می‌کنیم :

انتخاب تارتار به‌عنوان سرمربی
در پنجم تیر ماه 1402 وقتی که تکلیف اکثر رقبا مشخص بود ، احمد دنیامالی رییس هیات مدیره ی باشگاه ملوان بندرانزلی با مهدی تارتار برای هدایت ملوانان به توافق رسید . تارتار فصل گذشته با ذوب‌آهن کارمی‌کرد و به زعم مدیران این باشگاه نتوانست نتیجه ی مناسبی را کسب کند . او با هدف حفظ برندش هدایت ملوان را برعهده گرفت . البته از زمان توافق شفاهی تا اعلام توافق رسمی به دلیل نامشخص بودن وضعیت مالی ، تارتار ترجیح داد قرارداد رسمی‌اش را دیرتر امضاکند .

وقتی تیم خالی از بازیکن بود
بعد از فصل بیست‌ودوم لیگ برتر ملوان عملاً بیشتر از سه تا چهار بازیکن تحت اختیار نداشت . این موضوع یکی از چالش‌های تیم شمالی بود ، اما قوی سپید با ظرافت‌ها همراه با چاشنی اقبال از این بزنگاه عبورکرد ، چرا که عملاً مسیر را برای ساخت تیمی یکدست و همدل توسط تارتار فراهم کرد . سرمربی وقت ملوان هم با درک شرایط بیشتر به سراغ بازیکنان باانگیزه‌تری رفت که در تیم خودشان اعتماد کافی به آن ها نشده بود . عمق ترکیب ملوانان هم مورد دیگری بود که به نتایج خوب این تیم کمک کرد . در این میان همکاری با شاگردان قدیمی البته برای تارتار اولویت بیشتری داشت .

رونمایی از برگ برنده‌ در نیم‌فصل
پتانسیل استفاده از بازیکنان سرباز برگ برنده ی دیگری بود که ملوان در نیم‌فصل بهتر از آن توانست استفاده کند و بازیکنانی مانند حبیب فرعباسی ، جلال مداحی ، میلادسرلک و محمد عمری به تیم اضافه شدند . اگر چه در انتهای لیگ ملوان می‌توانست بهتر از این هم نتیجه بگیرد .

مدیری که میلیاردی از جیبش هزینه کرد
در فوتبال ایران اگر پای افراد و هواداران متمول به مدیریت باشگاه بازشود معمولاً خیلی زود عطای کار را به لقایش می‌بخشند و با سلام و صلوات می‌آیند و بدون خداحافظی می‌روند . آرش فهمیده اما این معادله را کمی به‌هم ریخت . او 120 میلیارد تومان برای موفقیت ملوان هزینه کرد و هواداران از وی رضایت زیادی داشتند . اهمیت نتایج ملوان وقتی بیشتر روشن می‌شود که با دستاورد رقبای صنعتی مقایسه شود . برای نمونه گل‌گهر باشگاهی صنعتی با هزینه 282 میلیاردی ، در پایان لیگ با 36 امتیاز در جایگاه نهم قرارگرفت . اگر چه بهترین نتیجه ی تاریخ‌ باشگاه شمالی در لیگ برتر رقم خورد ، اما تجربه ثابت کرده است که تاریخ تکرارمی‌شود . شاید برخی زوایای تاریخ در تکرارها تغییرکند . فهمیده در پایان فصل به‌عنوان عضو هیات مدیره منصوب و رامبد رشیدی به‌عنوان سرپرست مدیرعاملی منصوب شد .

توقف لیگ ؛ یار سیزدهم ملوان
برگزاری جام ملت‌ها و بازی‌های تیم امید بارها ، برگزاری لیگ کم‌رمق فوتبال کشور را متوقف کرد . ملوان از این تهدید فرصت ساخت و تاخیر در آغاز تمرینات و اردوها را جبران کرد .

اژدهای خودساخته بازی‌های خانگی
تیم فوتبال ملوان در بازی‌های خانگی همواره با استرس شکست مقابل هواداران به زمین می‌رفت ، استرسی که در ساق‌های بازیکنان مشهود بود‌ . اگر چه ابتدای فصل ملوان بدون توقع فقط با قید ارایه ی بازی بهتر شروع کرد ، اما در انتهای فصل کسب سهمیه ی لیگ نخبگان کار را برای قوی سپید خزر سخت کرد . شاید بعد از همین عامل بود که وقتی شاگردان تارتار از کسب سهمیه ناامید شدند ، دیگر نشاط و نتایج بازهای گذشته را تکرار نکردند .

دغدغه مصدومیت و زمین تمرین در مرداب انزلی
یکی از چالش‌های پُر‌تکرار ملوانان نداشتن زمین تمرین مناسب در انزلی بود . با شروع فصل بارندگی کیفیت زمین حسن رود محل تمرین ملوان کاهش محسوسی پیداکرد . در کنار مصدومیت‌ها و محرومیت‌های جریان مسابقه در زمین تمرین هم چالش ملوان کم نبود . تارتار بارها درباره ی این قضیه صحبت کرد ، ولی عملاً مسیر جدیدی پیش روی او نبود .

نوشته‌های تازه

شهریور 1403
ش ی د س چ پ ج
 111213141516
17181920212223
24252627282930
31010203040506
07080910  

بایگانی‌ها