مدیرعامل ملوان : دوست ندارم اعتبار باشگاهم را مفت بفروشم

یک مرد ثروتمند که اولین سال حضورش در فوتبال ایران را تجربه می‌کند ، باکی از در افتادن با بزرگان لیگ برتر خلیج فارس ندارد و صراحتاً نظراتش را به زبان می‌آورد .

آرش فهمیده یکی از چهره‌های جدید این فصل فوتبال ایران است که به عنوان سرمایه‌گذار در این باشگاه فعالیت می‌کند و مسوولیت مالی و مدیریتی انزلی‌چی‌ها را برعهده دارد . البته او از لقب سرمایه‌گذار چندان خوشش نمی‌آید و از ادبیات خاص برای تعریف جایگاه خود در تیم فوتبال ملوان استفاده می‌کند .

در حاشیه ی تعطیلات نوروزی و زمانی که تیم ملوان تمرینات خود برای بازی حساس با نساجی را آغازکرده ، فرصتی دست داد تا خبرنگار ما گفت‌وگویی را با او انجام دهد . فهمیده در این مصاحبه پیرامون گلایه ی خود در پیام عیدانه از وضعیت حق پخش تلویزیونی و عدم رسیدگی مسوولان استانی گیلان به تیم ملوان صحبت کرده و در مورد سایر موضوعات نیز دیدگاه خود را داشته است .

او که این فصل حدود 150 میلیارد تنها برای قرارداد اعضای تیم هزینه کرده ، در خصوص عدم درج تبلیغ اسپانسری برای تیم ملوان هم صحبت کرده و با زبانی کنایه‌آمیز در این مورد اظهارنظر داشته است .

این گفت‌وگو را در ادامه بخوانید :

 در پیام عیدانه ی خود گلایه‌های زیادی داشتید .
در متنی که به مناسبت نوروز و سال جدید نوشته بودم از فقدان پخش تلویزیونی در کشورمان (تلویزیونی در معنای عام آن ، شامل پخش در پلت‌فرم‌هایِ آنلاین ، پخشِ خلاصه و هایلایت ، پخشِ فیلم و تصویر در بخش‌هایِ خبریِ رسانه‌ها ، سایت‌ها ، کانال‌ها ، مصاحبه‌ها و حواشی و …) با همان روالِ متداول و جاری در عمومِ کشورهایِ صاحبِ ورزش صحبت کردم . یادآوری کردم که این مهم زیربنایِ درآمدزاییِ ورزشی در دنیاست و همه‌ ی سرمایه‌گذاری‌ها و امور اقتصادی دیگر ، بر آن استوارند .

فکرمی‌کنید راه چاره برای درآمدزایی از این بخش وجود داشته باشد ؟
این‌جا به آن مقال این نکته‌ها را هم اضافه کنم که با روش‌ها و ایده‌هایی از جنس اختراع از اول چرخ ، یا تظاهرِ به چیزی و انجامِ چیزی دیگر ، و یا امرِ درآمدزایی و تمامِ منافعِ اقتصادیِ آن برایِ تیم‌ها و ورزش و کلِ کشور را ، تبدیل کردن به بار هزینه‌یی بر دوشِ دولت – در واقع ملت – هرچه باشند ، آن موضوع نیستند و نه تنها مشکلات را رفع نکرده که به مقدار و پیچیدگیِ آن هم می‌افزاید . متاسفانه تا اطلاع ثانوی این معضل به قوت خود باقیست . البته از طرف مدیران محترم عامل باشگاه‌ها و سایر عوامل ذی‌ربط ، دارد کارهایی صورت می‌گیرد ، ولی تا حصول نتیجه ، هنوز راه زیادی باقی مانده است .

در این پیام نوشتید تا پایان فصل به تعهدتان عمل می‌کنید . این موضوع هواداران ملوان را نگران کرده ، یعنی برای فصل آینده نیستید ؟
“تا پایانِ فصل” در فوتبال کشورمان متاسفانه بدین معنی است که تا پایان دورترین افق قابل تصور برای تیم ، باشگاه ، بازیکنان ، لیگ و … بنابراین من تا منتهی‌علیه قابل تجسمی که وجوددارد ، با هواداران و ملوانی‌ها تجدیدِ عهد کردم . چون در واقعیت روی زمین ، چیزی به نام فصل بعد برایِ تقریباً هیچ‌کدام از تیم‌ها وجودندارد‌ .

2005694

یک نکته همیشه برای ما جای سوال داشته است . چرا ملوان از فضای تبلیغاتی روی پیراهن خود استفاده نمی‎‌کند ؟
ملوان در اکثر بازی‌هایِ این فصل خود از تبلیغات روی پیراهن استفاده نکرده است ، اولاً به دلیل عدم وجود درآمد پایدار فوتبالی و در فقدان ثباتِ مالی که به باشگاه‌ها امکان برنامه‌ریزی‌های میان مدت و بلندمدت بدهد ، نظم و نظامی هم در امور متنوع تجاری و بازرگانی پیرامون فوتبال وجودندارد . تبلیغات به‌طورِ عام و تبلیغ روی پیراهن به‌طور خاص نیز بخشی از این بی‌نظمی‌ است . پس برندهایِ اصیل و تجارِ واقعی و شرکت‌هایِ تبلیغاتیِ خوش‌نام به جز استثنائاتی ، از هر چیز مرتبط با فوتبال حذرمی‌کنند .

اما شما یک تاجر هم هستید و انتظار می‌رفت از این بخش استفاده کنید .
بله ، دوماً این است که من به عنوانِ کسی که با پشتوانه‌ی فعالیتِ بازرگانی در اتمسفر تجارت واقعی وارد فوتبال شده‌ام ، به راحتی توانِ تشخیص صاحب تجارت از دلال ، و اصالت محصول (کالا یا خدمات) از جعلیات را داشته و حاضر نخواهم شد نام و برندِ بسیار خوش‌نامِ ملوان را آلوده‌ ی روندهایی کنم که چند صد برابر مبلغ جزیی دریافتی ، هزینه‌هایِ بعضاً غیرِقابلِ پرداختِ شرمندگی را بر ذمه‌ی ملوان بگذارم .

با این حال به نظر این راه درآمد اصلی اکثر تیم‌های لیگ برتری است .
رویِ لباسِ تیم من ، ذکر نام فلان شرکتی که قراربوده محصولی را به نصف قیمت فروشش در سراسر دنیا به دست خریدار برساند ، عین درج عبارتِ “من کلاهبردار ‌ام” رویِ سینه‌ی پیراهن می‌باشد ، یا چرا عاملی شویم که نام فلان محصولی که اعتبار و کیفیت‌ش به شدت مورد سوال است ، توسط نام به شدت معتبر ملوان برای اولین‌بار شنیده شود . یا در مواردی دیگر محصولِ معروفی که به درست یا به غلط ، که در هر دو صورت ، نشانه‌ی ضعفِ آن برند است ، مورد نفرت بخشِ عظیمی از هم‌وطنان قرارگرفته را نمی‌توان فوتبالشویی کرد ، بلکه این فوتبال و باشگاه است که آلوده شده و در کنارِ آن محصول ، موردِ تنفر قرارخواهدگرفت .

احتمالاً به باشگاه‌های بزرگ کنایه زدید اما از این گذشته ، در مورد ارزش این تبلیغات چه نظری دارید ؟
مبالغ بسیار پایین رایج در قرارداد تبلیغِ روی پیراهن ، عدم پرداخت همان مبالغ ناچیز و دعوت به معامله‌ی پایاپای و تشک‌فروشی و نظایر آن و بدقولی‌‌های حیرت‌آور ، در حالی که در عالم تجارت باهویت ، جایی که من از آن می‌آیم ، قرارداد که جایِ خود ، حرف زدن و دست طرف مذاکره را فشردن ، معادل ایجاد تعهد بوده ، و به هیچ‌وجه تاکیدمی‌کنم به هیچ‌وجه گزینه‌یی غیر از عمل به تعهد ، به‌طور کامل و به موقع و لاغیر ، وجود ندارد . گزینه‌ی جایگزینی هم نداریم .

 از این موارد بگذریم . ملوان این فصل در رتبه ی پنجم جدول قراردارد ، از نظر بودجه چندم است ؟
ملوان در جدولِ ارقام بودجه‌ی تیم‌های لیگِ برتر پنجم یا ششم لیست از آخر است ، در نسبتی عکس با امتیازهایِ فوتبالی‌مان .

2005738

ملوان مشکلات بسیار زیادی در زیرساخت‌های خود دارد و این موضوع به نگرانی هواداران تبدیل شده است .
به نظرِ من وضعیتِ زیرساخت‌های ملوان ، “وضعیتِ با مشکلاتِ بسیار” نیست ، بلکه “فقدان” و “عدمِ وجودِ” زیرساخت است . متاسفانه زیرساخت‌هایی که به راحتی و با سرعت ، و با هزینه‌یی معادل درصدی ناچیز از مال‌ها و ساخت و سازهایِ بی‌رویه‌یی که در بندرانزلی ساخته شده و در حال ساخت‌اند ، قابلِ دست‌یابی و نیازمندِ اخذِ تصمیم ، اجرا ، تعیینِ تکلیف و به اصطلاح نظارت توسطِ وزارت‌خانه‌ها ، سازمان‌ها ، ادارات ، نهادها و بخش‌هایی ست ، که تایید و تصویب کننده‌ی همان به اصطلاح ساخت و سازهایِ در عمل ویران‌گر اند ، و خب … از ازل ، همین اختیارات و مسوولیت‌ها را داشته و دارند و اقدامی صورت نگرفته است .

هواداران ملوان درخواست تمدید قرارداد بازیکنان و مربیان و البته ادامه ی حضور شما در فصل آینده را مطرح می‌کنند . چه پاسخی برای آن ها دارید ؟

خواست و آرزوی همه‌ی ما هواداران ملوان ، ملوانی مانا ، پایدار و در روندی رو به رشد و تعالی‌ست ، باعثِ افتخار و خوشبختی‌ست که هوادارانِ قدیمیِ ملوان روندِ حاضر را تایید می‌کنند و این روند موجبِ جذب و پیوستنِ خیلِ عظیمِ هوادارانِ جدید ، و ملوانی‌هایِ دختر و پسرِ کودکِ و نوجوان هم شده است ، امری که خود تاییدی ضمنی بر عمل‌کردِ این فصلِ ملوان است . هدف قلبی و خواستِ همه ، ادامه و پیشرفت در روندی‌ست که شروع شده ، و مهدی خان تارتار هم تازه به کسوت انزلی‌چی و ملوانی در آمده ، و همان طور که می‌دانید ، ما در انزلی می‌گوییم “یک بار ملوانی ، یک عمر ملوانی”
پس اهدافِ قلبی مشخص و آشکار اند ، اما در واقعیاتِ رویِ زمین چنان‌که پیش‌تر عرض شد ، چیزی به نامِ فصلِ بعد وجود ندارد .

 به عنوان سرمایه‌گذار ملوان ، فضای فوتبال شما را جذب نکرده که بخواهید بمانید ؟
این اصطلاحِ “سرمایه‌گذار” اصطلاحِ مناسبی که وضعیتِ من و امثالِ من را توضيح دهد ، نیست ، سرمایه‌گذار یا Investor کسی است که داراییِ خود را با بازگشت اقتصادی ، سرمایه‌گذاری می‌کند . این توصیف هیچ محلی از اعراب در فوتبال و به‌طور کلی ورزش ما ندارد . من و امثال من در بهترین حالت یک هواداریم ، همین .

2005739

 برای ادامه فصل چه هدفی دارید ؟
الان به یک‌سوم آخر لیگ و مراحل پایانی جام حذفی رسیده‌ایم ، پس هدف‌گذاری‌ها و بازبینی اهداف متناسب با عملکردها ، برای این فصل انجام شده و تمامِ اعضا و ارکان تیم ، کاملاً در جریانند . در این مرحله ، دیگر حرفی از آن‌ها زده نخواهدشد ، بلکه همگی بازی به بازی و به بُرد و فقط بُرد در هر بازی می‌اندیشیم و با این فکر و حس و باور ، تلاش می‌کنیم و پیش می‌رویم .

 در مورد مساله ی سربازی محمد عمری و میلاد سرلک ، پرسپولیسی‎ ها اعتراض داشتند .
ما مطابق با قوانین جاری کشور و دستورالعمل‌های مربوط به امور نظام وظیفه و سیاست‌های باشگاه و تصمیمات کادرفنی عمل کردیم . شاید این عزیزانی که نام بُردید و بسیار هم موردعلاقه و تایید باشگاه هستند ، برای رسانه‌ها و بخشی از هواداران فوتبال ، ویژگی خاصی داشته باشند اما در ملوان یکی از اعضای برابر و هم‌رده محسوب می‌شوند . بنابراین همه چیز در تیم ما شفاف و مشخص است و هیچ اقدام غیرقانونی هم انجام نشده است .

نوشته‌های تازه

تیر 1403
ش ی د س چ پ ج
 1112131415
16171819202122
23242526272829
30310102030405
0607080910  

بایگانی‌ها