قایقران ، گیله‌مردی در فوتبال

مرحوح سیروس قایقران ، گیله مرد فوتبال ایران یکی از چهره‌های درخشان در جام ملت‌ها بود که نقش مهمی در موفقیت‌های تیم کشورمان در جام ملت‌های ۱۹۸۸ و بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ داشت .

برگزاری جام ملت‌های آسیا می‌تواند برای نسل‌های مختلف تداعی‌گر خاطرات تلخ و شیرنی باشد . خاطراتی که بخشی از آن به موفقیت‌های تیمی و بخشی از آن به درخشش انفرادی بازیکنان برمی‌گردد که صحنه‌های ماندگاری را در ذهن دوستداران فوتبال ایجاد کرده است . یکی از این بازیکنان ، مرحوم سیروس قایقران گیله‌مرد فوتبال کشور است که توانست از شهر انزلی و تیم ملوان ، به کاپیتانی تیم ملی برسد .

قایقران در ۲ دوره ی جام ملت‌های آسیا حضورداشت و حتی موفق به گلزنی در این تورنمنت شد . سیروس محبوب ملوانان که این روزها ورزشگاه انزلی به نام وی سندخورده ، در سال ۱۹۸۸ و بعد از اختلافات شماری از بازیکنان تیم ملی با پرویز دهداری با ۲۶ سال سن در ترکیب تیم قرارگرفت و بازی‌های چشم‌نوازی را به نمایش گذاشت ، بازی‌هایی که هنوز هوداران آن روزهای فوتبال آن را به خوبی به یاد دارند .

قایقران، گیله‌مردی در فوتبال

یکم بهمن‌ماه ، زادروز گیلک فوتبال ایران است ، مردی خندان با روحیه ی خاص . مردی از تبار دریا و جنگل ، مردی که به مانند تختی دهه‌ها بعد از مرگش محبوب ماند و هنوز به عنوان نماد فوتبال در یک شهر شناخته می‌شود . همزمانی تولد سیروس با جام ملت‌ها در دوحه بهانه‌یی شد تا نگاهی به زندگی این قهرمان گیلانی فوتبال ایران بندازیم ، قهرمانی که ۳۶ سال پیش در شهر دوحه توانست با درخشش خود به همراه دیگر نفرات ، تیم ملی ایران را در سکوی سوم جام ملت‌ها قراردهد .

تیم ملی فوتبال ایران در آن دوره از رقابت‌ها در گروه A با تیم‌های کره جنوبی ، قطر ، امارات و ژاپن همگروه بود و در نهایت با قرار گرفتن در جایگاه دوم به نیمه‌نهایی صعودکرد اما در این مرحله به سد سعودی‌ها خورد و با نتیجه ی یک بر صفر رقابت را به عربستانی‌ها واگذارکرد . تیم ایران در بازی‌ رده‌بندی و در ضربات پنالتی موفق شد سه بر صفر چین را شکست دهد . پنالتی سوم ایران را سیروس قایقران به گل تبدیل کرد .

احمد رضا عابدزاده دوست صمیمی سیروس در آن بازی موفق به مهار هر سه پنالتی چینی‌ها شد .

قایقران، گیله‌مردی در فوتبال

قایقران همچنین در جام ملت‌های آسیا ۱۹۹۲ در ترکیب تیم ایران حضورداشت و حتی در بازی نخست ، گل دوم کشورمان را وارد دروازه ی کره‌ شمالی کرد . تیم ایران در آن دوره از مسابقات نتوانست از گروه خود صعودکند .

قایقرانی نقش مهمی در کسب مدال طلای فوتبال در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۰ پکن داشت . قایقران با تجربه ، نقش بی‌بدیلی در این دوره ی مسابقات داشت تا جایی که در بازی نیمه نهایی برابر کره‌جنوبی زننده ی تک گل ایران بود و یوزهای پارسی با گل وی پا به فینال گذاشتند . تیم ایران در دیدار نهایی این مسابقات در ضربات پنالتی تیم کره‌شمالی را شکست داد . برای ایران سیروس قایقران ، محمد انصاری‌فرد ، علی افتخاری و مجید نامجومطلق در پنالتی‌ها گلزنی کردند تا ایران بعد از ۱۶ سال مجدداً قهرمان بازی‌های آسیایی شود .

قایقران پس از قهرمانی در بازی های آسیایی پکن ، پیشنهاد جالب توجه ی آلمانی‌ها را ردکرد .

بهمن صالح نیا ، احمد صومی ، غفور جهانی ، مجید جهانپور ، نصرت ایراندوست ، پرویز دهداری ، مهدی مناجاتی ، علی پروین ، ناصر ابراهیمی و رضا وطنخواه از مربیانی بودند که قایقران فوتبال ایران زیر نظر آن ها بازی کرد .

قایقران ۴۳ بازی ملی را در کارنامه دارد ، ۱۴ بار گلزنی و ۲۱ بار بستن بازوبند ، از دیگر افتخار مرد طلایی انزلی برای تیم ملی بود .

قایقران، گیله‌مردی در فوتبال

وی در سال ۱۳۷۷ در حالی که با خودروی شخصی در حال عزیمت از انزلی به تهران بود ، به دلیل تصادف درگذشت .

نوشته‌های تازه

شهریور 1403
ش ی د س چ پ ج
 111213141516
17181920212223
24252627282930
31010203040506
07080910  

بایگانی‌ها