نتیجه ی خصوصی‌سازی تیم‌های دولتی ؛ سقوط بدون صعود

انتقال باشگاه دولتی به بخش خصوصی ، پروژه‌یی است که در این سال‌ها چیزی جز ناکامی به همراه نداشت .

انتقال مالکیت دولتی نفت تهران به بخش خصوصی ، فرصت مناسبی است که همه ی این مدل انتقال‌ها را زیر ذره‌بین ببریم . در این سال‌ها همه ی انتقال تیم‌ها از بخش دولتی به خصوصی ، با ناکامی همراه بود . حتی تیم‌هایی مثل پرسپولیس و صبای قم که مالکیت را واگذار نکردند و فقط بخشی از سهام را اجاره دادند هم در این پروژه شکست خوردند . 

پرسپولیس / حواشی به وجود آمده برای یک سال اجاره ی این تیم کافی بود تا دیگر وزارت ورزش به اجاره ی پرسپولیس فکر هم نکند . در سالی که شرکت بهنام پیشرو برای یک فصل این باشگاه را اجاره کرده بود ، درگیری شدیدی میان حمیدرضا سیاسی ، رییس هیات مدیره ی پرسپولیس با علی دایی سرمربی وقت تیم صورت گرفت . دعوایی که جز اخراج علی دایی ، درگیری شرکت بهنام پیشرو و حمیدرضا سیاسی ، حضور در رتبه ی هشتم جدول ، حاصل دیگری نداشت .

صبای قم / استانداری قم هیچ‌گاه سهام باشگاه را به طور کامل نمی‌فروشد و اجاره هم نمی دهد . این نهاد همواره میزانی از هزینه ی جاری باشگاه را پرداخت می‌کند . اتفاقی که منجر می‌شود همیشه دخالتی هم در کارهای مدیریتی باشگاه صورت بگیرد . به همین خاطر است که هنوز هیچ اسپانسری نتوانسته با صبای قم ، فصل را به پایان برساند . دو فصل قبل این باشگاه به رییس هیات مدیره ی هواپیمایی زاگرس اجاره داده شد . ولی با کنارگیری این فرد ، شنیده شد که نزدیکان علی دایی در فصلی که این سرمربی هدایت صبا را به عهده داشت ، برای تیم قمی‌ها هزینه کردند . ولی مشکلات مالی تمام نشدنی این باشگاه ، بالاخره جان صبا را گرفت و این تیم را راهی لیگ یک کرد .

استقلال اهواز / تیمی که سال‌ها در مالکیت برادران شفیع‌زاده قرار داشت ، با سقوط به لیگ دو تغییر مالکیت داد . ارسطو جهانداری در اولین روزهای حضورش ، سهام لیگ برتری را برای این تیم خرید . ولی هزینه‌یی نکرد تا در اوضاع اسفناک مالی ، دلالان زیادی را نزدیک به باشگاه کند و در نهایت خیلی زود به نقطه ی مبدا بازگردند ‎‏؛ لیگ دو .   

نفت تهران / از زمانی که وزارت نفت اعلام کرد که علاقه‌یی برای ادامه ی تیمداری ندارد ، هنوز آب خوش از گلوی نفت تهران پایین نرفت . سال قبل که نفتی‌ها تا آستانه ی انتقال به انزلی پیش رفتند ، بالاخره شرکت بهنام پیشرو حاضر شد که بار دیگر برای تیمی که هدایتش بر عهده ی علی دایی است ، هزینه کند . و حال و روز این روزهای نفت تهران هم نیاز به توضیح ندارد !

راه‌آهن / تیم به بابک زنجانی واگذار شد ، زنجانی دستگیر شد ، راه‌آهن به شرکت هولدینگ واگذار شد . تنها رد پای مالک‌ها در این باشگاه ، روی پیشوند و پسوند نام تیم دیده می‌شد . بحران ، راه‌آهن را به لیگ یک فرستاد . در لیگ یک هم بعد از یک نیم‌فصل مجموعه از هم پاشید و به لطف بازیکنان امیدهای تیم ، فعلاً سهمیه ی راه‌آهن در لیگ یک حفظ شده است .

ملوان بندرانزلی / حسین هدایتی در انزلی هم کج‌دار و مریز طی کرد تا بعد از یک فصل ، دیگر کسی در این شهر منتظرش نباشد . هدایتی رفت و تیم به سیروس محجوب رسید . نیروی دریایی که از مالکیت خصوصی خیری ندید ، دیگر سهام قوی سپید را به شخصی انتقال نداد تا بعد از سقوط این تیم قدیمی ، دیگر سهمش را با کسی شریک نشود .

سایر تیم‌ها : پایان دادن به سال‌های امپراطوری عابدینی در رشت همراه شد با روزهای پرحاشیه ی امیرمنصور آریا و خشک شدن امید داماشی ها . سپیدرود رشت هم بعد از کنار رفتن نجفی ، حتی حالا که به لیگ برتر رسیده هم مالکی ندارد . نساجی هشت سال اخیر ناکامی‌اش در لیگ یک را با مهدی پرهام سهیم شده و همچنان در حسرت روزهای خوش هستند . ماشین‌سازی ، ابومسلم و برق شیراز هم دیگر تیم‌های باقدمتی هستند که بین مسوولین دولتی و مالکین شخصی ، دست به دست می‌شوند .

"وبسایت رسمی برنامه ی نود"

telegram

نوشته‌های تازه

شهریور 1403
ش ی د س چ پ ج
 111213141516
17181920212223
24252627282930
31010203040506
07080910  

بایگانی‌ها