خدمت زیر پرچم تافته ی جدابافته نمی‌شناسد

اعتراض برخی فوتبالیست‎‌ها به فراخوانده شدن به خدمت سربازی در شرایطی است که خدمت زیر پرچم با توجه به قانون کشور ، فوتبالیست و غیرفوتبالیست نمی‌شناسد و آن ها نمی‌توانند خودشان را تافته ی جدابافته بدانند و خواهان تبعیض و امتیاز ویژه شوند .

اعزام به خدمت مقدس سربازی از جمله وظایفی است که در ایران مدرک و جایگاه نمی‌شناسند و هر جوان ایرانی طبق قانون باید آن را در موعدی که قانون مشخص کرده است ، انجام بدهد .

با وجود بدیهی بودن انجام خدمت سربازی که مردان ایرانی فارغ از این که در چه فعالیتی مشغول هستند ، باید انجام بدهند ، به نظر می‌رسد که فوتبالیست‌های ایرانی نتوانسته‌اند با این مساله کنار بیایند و هر چند وقت یک‌بار صدای اعتراض‌شان بلندمی‌شود و سعی‎‌ می‌کنند نارضایتی‌شان را نسبت به انجام خدمت مقدس سربازی نشان دهند .

آن ها همواره با وجود امتیازهایی که در ۲ دهه ی گذشته برای به تعویق انداختن این خدمت مقدس از سوی نهادهای مربوطه برای‌شان درنظرگرفته شده است ، همچنان هم سعی دارند از خدمت زیر پرچم که بر اساس قانون اساسی جزو وظایف هر مرد ایرانی است ، شانه خالی کنند . به طوری که می‌خواهند خودشان را تافته ی جدابافته از جامعه‌یی بدانند که فارغ از جایگاه ، باید خدمت مقدس سربازی را انجام بدهد .

اوج نشان دادن این اعتراض‌ها و زیربار نرفتن فوتبالیست‌ها برای انجام خدمت مقدس سربازی ، فصل تابستان است که سازمان نظام وظیفه با توجه به پایان رسیدن معافیت‌ برخی فوتبالیست‌ها ، آن ها را به خدمت فرامی‌خواند و از آن ها می‌خواهد خودشان را برای انجام خدمت مقدس سربازی به پادگان‌ معرفی کنند .

فصل نقل و انتقالات تابستان امسال هم از این قاعده مستثنی نیست و سازمان نظام وظیفه با اعلام اسامی فوتبالیست‌های مشمول ، آن ها را به خدمت سربازی فراخواند . همین مساله سبب شد تا صدای اعتراض برخی از این فوتبالیست‌ها بلندشود و آن ها ناخرسندی‌شان را نسبت به این که قرار است به خدمت اعزام شوند ، اعلام کنند تا با فشارهای رسانه‌یی بتوانند بار دیگر خدمت‌شان را به تاخیر بیندازند . با این حال ، سازمان نظام وظیفه بدون توجه به جوسازی برخی از این فوتبالیست‌ها که سعی در مظلوم‌نمایی داشتند ، پای اجرای قانون ایستاد و این بازیکنان به خدمت فراخوانده شدند .

با این حال این فوتبالیست‌ها در این چند وقت اخیر ، از هر تریبونی که به دست‌شان می‎‌رسید ، سعی کردند که نسبت به تصمیم قانونی سازمان نظام وظیفه گله کنند . صحبت‌های دیروز امید نورافکن ، هافبک فصل گذشته ی سپاهان را که برای انجام خدمت سربازی راهی باشگاه ملوان شده است را هم می‌توان در این راستا ارزیابی کرد .

خدمت زیر پرچم تافته جدا بافته نمی‌شناسد

نورافکن گفته است : «خدمت سربازی سخت‌ترین و بدترین دوره ی فوتبالی یک بازیکن است . بازیکن ۱۵ سال تلاش می‌کند تا در ۲۷ یا ۲۸ سالگی به اوج فوتبال خود برسد ، اما باید ۲ سال به خدمت سربازی برود . برای بازیکنانی که در لیگ برتر بازی می‌کنند ، قوانین زیادی گذاشته‌اند که بعضی از آن ها من‌درآوردی بوده و باورکردنی نیست . بازیکنان و فوتبال ایران از این مساله ضرر می‌کنند» .

البته نورافکن ، تنها یک نمونه از فوتبالیست‌هایی است که در سال‌های اخیر تنها به دلیل این که در سطح اول فوتبال کشور بازی می‌کنند ، خواهان امتیاز ویژه و زمان معافیت بیشتر شده‌ است !

«نورافکن‌»ها در شرایطی خدمت سربازی را «بدترین و سخت‌ترین دوره ی فوتبال یک بازیکن» می‌دانند که آن ها به واسطه ی برخی معافیت‌ها ، سربازی‌شان را تا حداکثر زمان ممکن عقب انداخته‌اند و همچنین دوران سربازی‌شان را به جای پشت سرگذاشتن در لب مرز و شرایط دشوار ، در باشگاه‌های فوتبال نظامی می‌گذرانند !

این در حالی است که خیلی از جوانان تحصیل‌کرده و نخبه ی کشورمان ، بلافاصله پس از پایان تحصیل ، بدون این که امتیاز ویژه‌یی مانند فوتبالیست‌ها نصیب‌شان شود ، خدمت‌شان را انجام می‌دهند و خیلی‎‌های شان هم در ماموریت‌ها و در مبارزه با اشرار به فیض شهادت می‌رسند .

به همین خاطر بازیکنانی مانند نورافکن به جای گله و شکایت ، باید قدردان مسوولان هم باشند که شرایط مناسبی را برای خدمت‌شان فراهم می‌کنند و آن ها قرارنیست در جای دورافتاده و شرایط خاص به خدمت مشغول باشند .

خدمت زیر پرچم تافته جدا بافته نمی‌شناسد

البته به نظر می‌رسد گلایه ی فوتبالیست‌هایی مانند «نورافکن» بیشتر به خاطر قطع شدن دریافتی‌های چند ده میلیاردی از کنار فوتبال باشد . به خصوص که آن ها باید در باشگاه‌های نظامی با حقوق سربازی که حقوق کل خدمت‌شان اندازه ی یک درصد قراردادشان هم نمی‌شود ، بازی کنند .

گرچه دل‌کندن از قراردادهای میلیاردی سخت است اما آن ها باید بدانند جوانان نخبه حتی با مدرک دکترا هم که شرایط درآمدهای کلان البته نه به اندازه ی فوتبالیست‌ها را دارند ، با رفتن به سربازی تنها حقوق سربازی را دریافت می‌کنند ، به ویژه که آن جوان نخبه هم مانند فوتبالیست‌های ملی‎‌پوش برای کشورمان در حوزه‌های دیگر افتخارآفرینی می‎‌کند .

از این رو ، بازیکنان فوتبال باید با دانستن حدشان ، از فرافکنی و جوسازی نسبت به انجام وظیفه ی قانونی‌شان یعنی خدمت مقدس سربازی ، سعی در زیرسوال بردن قانون نداشته باشند ، به خصوص که آن ها گرچه در کسب درآمدهای میلیاردی در جامعه ی ورزش ، تافته ی جدابافته هستند اما در ماجرای قانون سربازی ، هیچ تفاوتی با بقیه ی مردم ندارند .

نوشته‌های تازه

شهریور 1403
ش ی د س چ پ ج
 111213141516
17181920212223
24252627282930
31010203040506
07080910  

بایگانی‌ها