لیگ برتر فوتبال ایران در شرایط اضطرار ؛ «که هر چه بد بنویسم نمی‌رسم به شما»

بیست‌ودومین دوره‌ ی رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران در شرایطی برگزار می‌شود که بدترین آمارهای ممکن در آن به ثبت رسیده است .

حدود پنج ماه قبل ، بیست و دومین دوره‌ ی رقابت‌های لیگ برتر فوتبال ایران آغاز شد و پس از سه وقفه‌ قابل توجه حالا در آستانه‌ ی برگزاری هفته‌ ی پایانی نیم‌فصل نخست هستیم . ۱۱۱ بازی به انجام رسیده و اگر بخواهیم عبارتی در توصیف مسابقات به انجام رسیده به کار ببریم باید بگوییم : « هرروز بدتر از دیروز . »

سکوهای خالی ، بازی‌های بی‌کیفیت ، تاکتیک‌های پیش پا افتاده ، میانگین سنی بالای بازیکنان ، زمین‌های نامساعد ، حاشیه‌های فراوان ، اشتباهات داوری زیاد ، اعتراض‌های تمام‌نشدنی ، سومدیریت‌های پرتعداد ، برنامه‌ریزی‌های غلط و گل‌های رد و بدل شده فاجعه‌بار چکیده‌یی است از آن چه در لیگ بیست و دوم دیده‌ایم و حالا پس از برگزاری بیست و دومین دوره‌ی جام جهانی این اختلاف سطح بیش از پیش به چشم می‌آید و مخاطب را آزار می‌دهد . کنایه‌آمیز است که درست پس از پایان مهم ترین رویداد فوتبالی جهان در قطر ، لیگ برتری‌ها بدترین نمایش خود را در این سه هفته به منصه‌ ی ظهور گذاشتند و کلی صفر – صفر به مخاطب تقدیم کردند .

به جز بازی آلومینیوم و گل‌گهر که در هفته‌ ی سیزدهم برگزار نشد و به تعویق افتاد تا به اینجا ۱۱۱ بازی در این فصل از لیگ برتر برگزار شده که ماحصل آن ۱۹۹ گل بوده است . لیگ برتری‌ها در شرایطی در آستانه‌ ۲۰۰تایی شدن قراردارند که طبیعتا باید چندین هفته‌ قبل آن را تجربه می‌کردند . متوسط گلزنی در بالاترین سطح فوتبال ایران روی عدد عجیب و نازل ۱.۷۹ قراردارد و این اتفاق عجیب در حالتی به وقوع پیوسته که در لیگ‌های اروپایی و حتی آسیایی معدل گلزنی چیزی در حدود سه گل در هر مسابقه است . در هفته‌های چهارم و سیزدهم (یک مسابقه در این هفته برگزار نشد) فقط ۹ گل از خط دروازه‌ها عبورکرد .

در ۱۴ هفته‌یی که سپری کردیم ۴۳ بازی با نتیجه‌ ی مساوی به اتمام رسیده است ؛ یعنی ۳۸ درصد! برای پی بردن به میزان قابل توجه ی بازی‌های بدون برنده و بازنده کافیست به ۲ هفته‌ ی اخیر نگاهی بیندازید . از ۱۵ مسابقه ۹ دیدار با نتیجه‌ ی مساوی به اتمام رسیده و فقط ۶ مسابقه برنده داشته است . پس از جام جهانی و در سه هفته‌یی که شاهد برگزاری لیگ بوده‌ایم هیچ تیمی نتوانسته ۲ برد را به خود اختصاص دهد و بهترین نمایش برای پنج تیم پنج امتیازی بوده است . اوج تساوی‌ها در هفته‌ ی چهارم بود که ۶ مسابقه بدون این که برنده داشته باشد ، تمام شد .

عدد شگفت‌انگیز بعدی که قرار است با آن مواجه شوید ، عدد ۴۹ است . ۴۹درصد بازی‌های این فصل حداکثر یک گل داشته است . ۲۷ مسابقه با نتیجه‌ ی تساوی بدون گل تمام شد و ۲۸ دیدار هم یک بر صفر به اتمام رسید تا تقریبا نیمی از بازی‌های لیگ بیست و دوم حداکثر یک گل داشته باشد . این آمار حیرت‌انگیز آیینه‌ ی تمام‌نمای لیگی است که به جای برتر باید اسمش را می‌گذاشتیم « بدتر » . لیگی که هیاهوی آن خیلی بیشتر از کیفیتش است و عوامل جانبی هم به جای کمک ، جملگی دست به دست هم داده‌اند تا آن را بی‌کیفیت‌تر کنند ؛ لیگی که مدت هاست تماشاگر به خود ندیده و اندک‌جذابیتش هم از آن سلب شده است .

نوشته‌های تازه

اسفند 1403
ش ی د س چ پ ج
 11
12131415161718
19202122232425
26272829010203
04050607080910
11  

بایگانی‌ها