۸ نکته از ۶ هفته ی لیگ برتر فوتبال ؛

از رهروان تند ، خسته و پیوسته تا غم داوری

لیگ برتر فوتبال ایران درحالی شش هفته ی ابتدایی‌اش را پشت سر گذاشته که دارای نکات حایز اهمیتی است .

همیشه از زبان مربیان و کارشناسان فوتبال شنیده‌ایم که برای ارزیابی تیم‌ها در ابتدای هر فصل مسابقات ، به گذشت پنج شش هفته نیاز است تا به اصلاح عیار‌شان مشخص شود . فصل بیست‌ودوم لیگ برتر فوتبال ایران که حدود یک ماه از آغازش می‌گذرد ، حالا در ایستگاه ششم به دلیل برپایی اردوی تیم ملی توقف کرده است . با گذشت شش هفته از مسابقات تا حدی می‌توان از وضعیت کلی تیم‌ها مطلع شد و به نوعی مشخص کرد که 16 تیم لیگ برتر در فصل نوپای لیگ برتر چند مرده حلاج خواهندبود ، البته در این شش هفته ی ابتدایی لیگ اتفاقات ویژه‌ ی دیگری نیز رخ داده که در ادامه به آن اشاره خواهدشد .

1. وقتی پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمد

پیش از آغاز مسابقات تیم‌های استقلال ، پرسپولیس ، سپاهان ، فولاد و گل‌گهر با توجه به عملکردی که در نقل‌وانتقالات داشته‌اند به‌عنوان مدعیان اصلی لیگ بیست‌ودوم پیش‌بینی شدند و حالا با گذشت شش هفته از لیگ این تیم‌ها پنج جایگاه بالای جدول را قرق کرده‌اند . این تیم‌ها برای قرارگرفتن در جایگاه‌‌های اول تا پنجم فراز و نشیب‌های زیادی را در همین مدت کوتاه سپری کرده‌اند ، اما در نهایت پیش از نخستین تعطیلات لیگ نشان دادند که پیش‌بینی‌ها درست از آب درآمده است . همچنین تراکتور و مس رفسنجان نیز دیگر تیم‌هایی بودند که انتظار می‌رفت در بین مدعیان حضور داشته باشند و همین اتفاق نیز رخ داد . این تیم‌ها در رده‌‌های ششم و هفتم قرارگرفته‌اند تا نیمه ی بالای جدول به نوعی در سیطره ی مدعیانِ پرهزینه و پرخرج قرار گرفته باشد .

2. گَه تند و گهی خسته

در این بین سپاهان که لیگ را با دو برد پیاپی مقابل استقلال و نساجی قهرمانان فصل گذشته ی لیگ برتر و جام حذفی آغاز کرده بود ، در چهار بازی تنها سه امتیاز از سه تساوی گرفت تا از صدرجدول مقداری فاصله بگیرد . در این میان تیم‌هایی مثل پرسپولیس و فولاد با وجود شروع نه چندان خوبی که داشتند در ادامه امتیازها خوبی جمع کردند و در رده‌های اول و پنجم قرارگرفتند . البته فولادی‌ها یک بازی کم تر انجام داده‌اند . پرسپولیس در دو هفته ی ابتدایی لیگ در کسب پیروزی ناکام بود اما در چهار بازی بعدی چهار برد شیرین کسب کرد . فولاد نیز که شرایط مشابهی را با پرسپولیس در دو هفته ی نخست لیگ داشته است ، در سه بازی بعدی‌اش به دو برد حیاتی مقابل سپاهان و تراکتور دست پیدا و مقابل مس رفسنجان نیز مساوی کرده است . تراکتور اما شرایط خاص‌تری را به نسبت دیگر تیم‌های بالای‌سرش تجربه کرده است . این تیم در چهار بازی نخست تنها دو امتیاز کسب کرده بود و در انتهای جدول قرارداشت ، اما شش امتیاز هفته‌های پنجم و ششم این تیم را به جایگاه ششمی لیگ برتر ارتقاداد تا با شرایطی نرمال از لحاظ امتیاز‌گیری به پیشواز تعطیلات برود .

3. آهسته و پیوسته

در این بین استقلال و گل‌گهر تقریباً شرایط پایداری در طول این شش هفته تجربه کرده‌اند . استقلال با وجود شکست در بازی نخست مقابل سپاهان در پنج بازی دیگر به سه برد و دو تساوی رسیده است و گل‌گهر نیز که لیگ را با پیروزی آغاز کرده بود ، بدون تجربه ی شکست در این شش هفته و با 12 امتیاز در رده ی دوم قرار گرفته است . مس رفسنجان نیز روند عجیبی را داشته و در نهایت به رتبه ی هفتم رسیده است . این تیم در پنج بازی نخست پنج تساوی گرفت و تنها یک گل به ثمر رساند ، ولی در نهایت به لطف پیروزی 2 بر یک مقابل هوادار در هفته ی ششم موفق شد در جدول صعودکند .

4. بالاتر از سطح انتظار

عنوان بالا‌تر از انتظارِ شش هفته ی ابتدایی لیگ بیست‌ودوم می‌رسد به نفت مسجدسلیمان و پیکان که موفق شدند به اندازه ی تراکتور و مس رفسنجان امتیاز جمع‌ کنند . این تیم‌های هشت امتیازی تنها به دلیل تفاضل گل کم تر به نسبت این تیم‌ها در رده‌های هشتم و نهم قراردارند اما در طول این شش هفته نتایج قابل قبول و فراتر از انتظاری را کسب کرده‌اند . هر دوی این تیم‌ها در مقابل برد ، تساوی و باخت‌های‌شان عدد دو دیده می‌شود . کسب تساوی مقابل استقلال ، قهرمان فصل گذشته ی لیگ ، وجه مشترک و ویژگی خاص این تیم‌ها در شش هفته ی ابتدایی لیگ بیست‌ودوم به حساب می‌آید .

5. پایین‌تر از سطح انتظار

ذوب‌آهن ، نساجی ، مس کرمان ، هوادار و آلومینیوم 5 تیمی هستند که رده‌‌های دهم تا چهاردهم لیگ را از آن خود کرده‌اند . در این بین برخی از آن ها شرایط‌شان کمی عجیب است . به طور مثال ذوب‌‌آهن در شش هفته ی ابتدایی لیگ شش تساوی کسب کرده که نیمی از آن ها صفر – صفر و نیمی دیگر یک – یک بوده است . این تیم تاکنون نه بردی کسب کرده و نه شکستی مقابل نامش ثبت شده است . چهار تیم دیگر تنها یک برد کسب کرده‌اند . نساجی و آلومینیوم به‌عنوان فینالیست‌های دوره ی قبلی جام حذفی و هوادار که در فصل قبلی نمایش خوبی در لیگ برتر داشته است ، در این شش هفته موفق نشده‌اند عملکرد در خور توجهی داشته باشند و به همراه ذوب‌آهن به نوعی در گروه تیم‌هایی قرارمی‌گیرند که موفق نشدند آن طور که باید و شاید انتظارات را برآورده کنند . در این میان می‌توان گفت مس کرمان در نخستین سال بازگشتش به لیگ برتر حداقل ناامید‌کننده ظاهر نشده و موفق شده است با قرار گرفتن در رده ی دوازدهم مقداری از قعر جدول فاصله بگیرد .

6. گزینه ی سقوط

ملوان با وجود این که یک بازی از سایرین کم تر انجام داده است ، تنها دو امتیاز دارد و به تنهایی در قعرجدول گرفتار شده است . این تیم بعد از دو شکست متوالی در آغاز لیگ دو تساوی دشت کرد و باز هم در هفته ی پنجم مقابل باخت سر تعظیم فرودآورد . ملوان که بعد از مدت‌ها موفق شده دوباره به سطح اول فوتبال ایران برگردد به نظر می‌رسد هنوز در حال و هوای لیگ یک است و موفق نشده حریف سرسختی در لیگ برتر باشد . صنعت نفت دیگر تیمی است که با تغییراتی که داشته دچار اُفت محسوس شده است و از شش بازی‌اش تنها موفق شده در دو بازی شکست نخورد . یک تساوی و یک برد حاصل کار تیم رضا پرکاس بوده تا هواداران آبادانی از همین جای کار خیلی به آخر و عاقبت تیم‌شان خوش‌بین نباشند .

7. غمِ داوری

امسال هم از VAR خبری نشد ، راه‌اندازی و به‌کار‌گیری که هیچ . با نگاه به اتفاقات یکی دو فصل اخیر فوتبال ایران می‌توان دریافت که کمک داور ویدیویی از نان شب هم برای فوتبال این کشور واجب‌تر است ولی کو مسوول و متولی‌یی که به دنبال آوردن VAR رفته باشد . حالا بعد از انتخابات فدراسیون فوتبال دوباره ی صحبت از راه‌اندازی این سیستم در فوتبال ایران شده است ، ولی همه می‌دانیم که پروسه ی بسیار زمان‌بر است و امید زیادی به رسیدنش به فصل بیست‌ودوم نیست . با این فقدان ، فوتبال ایران مخصوصاً در لیگ برتر به محلی برای اعتراض به تصمیمات داوران شده است . مصاحبه ، انتقاد ، اتهام و بیانیه‌نویسی همچون فصول گذشته از ابتدای لیگ جدید در دستور کار تیم‌ها قرارگرفته و یکی از نکات تلخ و البته قابل پیش‌بینی را در این شش هفته رقم زده است .

8. سکوی بانوان

آشتی هواداران با سکو‌‌ها با حضور بانوان در ورزشگاه آزادی همراه شده است . در این فصل مجوز حضور محدود و آزمایشی بانوان هوادار برای حضور در ورزشگاه آزادی و برای دیدار‌های استقلال و پرسپولیس صادر شده است که یکی از نقاط عطف فوتبال ایران به حساب می‌آید . طبق اعلام مدیران فوتبال ایران حضور بانوان قرار است در صورت آماده‌سازی زیرساخت‌ها در ورزشگاه‌های دیگر نیز اتفاق بیفتد . باشگاه‌های زیادی بعد از استقلال و پرسپولیس برای حضور بانوان‌ هوادار‌شان درخواست داده‌اند که این موضوع قرار است برای مسابقات آتی مورد بررسی قراربگیرد .

اردوی تیم ملی فوتبال ایران ششم مهرماه در اتریش به پایان می‌رسد و قرار است هفته ی هفتم لیگ برتر از تاریخ هشتم مهر برگزارشود .

نوشته‌های تازه

اسفند 1403
ش ی د س چ پ ج
 11
12131415161718
19202122232425
26272829010203
04050607080910
11  

بایگانی‌ها